![]() |
|
![]() |
#1 |
Member
Проживание: Murmansk-Tromsø
|
![]()
Stjelte det temaet fra en anenn norsk-russisk forum :-)
Her kan vi øve seg i norsk, få nye hverdagsbruktlige ord og skrive noe nytt hver dag. Man kan norsk som morsmål kun om man prater norsk fra barndom, ellers må vi øve, øve og øve... Nå, ska vi starte? ![]() Idag leter jeg etter en filter til min kamera på http://kelkoo.no
#2 |
Senior Member
Проживание: Det barbariske land
Записей в дневнике: 41
|
![]()
Det skal bli veldig interessant, men vanskelig! Og skal du hjelpe oss? Jeg studerer norsk for kort tid siden, og du må bli tålmodig og rette våre feiler (veldig oft). Så, her kan vi skrive hva gjorde vi.
Idag har jeg skrevet to tester: en test på engelsk og en på grunlovsretten. Det var ikke så lett. Jeg tenker at resultater skal bli vemmelig. Og nå skal jeg gå til butikken for å kjope noe å spise og så mi kone skal lage kveldsmaten (og jeg skal spile med katten min som heter "talentfulle mister Dzo-Dzo", ellers bare Barsik). Hvilket kamera har du? Kona mi har "Canon EOS 1000 D". Her er det: ![]() Men jeg forstå meg ikke på fotografi. Hva mener du? Jeg vet ikke hva betyr "filter til kamera". Jeg kom til kelkoo, men fant bare skøtoy, klærne, komputerer og mange, mange andre varer. Jeg kunne ikke finne filter! Hva ser den ut? PS: Ellers snakker du om "web" kameraet? ![]() PPS: Er 'ka' og "hva" likeverdige ordene? Ellers ordet ''ka'' menner "det"? Добавлено спустя 1 час 21 минуту: Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 06.10.2010 в 19:53. |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
God dag, kjære Dagboka!
Idag har jej dagen fri, så har jeg god tid. Jeg leser “Havamal” – et gammel skandinavisk dikt, rydder i kjøkkenet, ta oppvasken og gjør andre husarbeid. Dessuten har jeg sett en film. Filmens navn er “Sigurd Drakedreper”. Den er om vikinger og en liten gutt som var jarlens sønn. Vikingene var krigerer, de var fet og kamplysten, men Sigurd (gutten hette Sigurd) hadde et godt hjerte. Han ville ikke kjempe. Så, når faren hans var drept, ble Sigurd jarlen, og hans landsby begynnte å leve i freden og aldri angripe på andre landsbyer. |
![]() |
#4 |
Senior Member
Проживание: Arendal
|
![]()
Flott!
Selvfølgelig,av og til gjøre du feil,men er det ikke så ofte. Det er interessant prøve å skrive på norsk til russiskemåler.Det er god øvelse til oss. |
![]() |
#6 | |
Senior Member
|
![]() Цитата:
Eller "bor"du i... Også tror jeg at det er bedre hvis skriver vi:"... Dessverre,Krum-Bum-Bes,jeg er ikke ekspert,jeg er en elev bare. Og jeg prøver å lære norsk på språkkurset. Kansje kan vi spøre noen om våre feil? |
|
![]() |
#7 |
Member
|
![]()
Hei alle sammen! Jeg e ikke så flink i norsk heller, jeg og bruker å ha feil :-)
F.eks., jeg merket akkurat nå at jeg skrev i første meldingen: "Her kan vi øve seg i norsk", men d skrives: "Her kan vi øve oss i norsk" Krum-Bum-Bes, d som jeg merket hos deg e: 1. "rette våre feiler" - et feil - i flertall d blir også feil (flere feil) 2. "Idag har jeg skrevet to tester" best å skrive: idag har jeg tatt to prøver/tester 3. "grunlovsretten" - grunnlovsretten 4. "Jeg tenker at resultater skal bli vemmelig" best å skrive "jeg tror", og d settes E i slutten av definisjon om d e flertall (vemmelige) (I norsk ord "tenke" betyr prosessen når du tenker, men ikke menning. Om du mener noe da du bruker Tro eller Synes. Tro bruker du når du e usikker og Synes bruker du når du e sikker i noe.) 5. "gå til butikken" gå på butikken 6. "å kjope" å kjøpe 7. "noe å spise" noe til å spise 8. "spile" spille 9. " jeg forstå meg ikke på fotografi" d høres helt unorsk ut :-) best å skrive: Jeg forstår ikke fotografering eller Jeg skjønner fotografering 10. "Hva ser den ut" hvordan ser det ut 11. "Ellers snakker du om "web" kameraet?" Eller (ellers betyr иначе) 12. "Ellers ordet ''ka'' menner "det"" Eller ordet "ka" betyr "det" Nå ska jeg svare på dine spørsmål :-) Jeg har kamera Olympus E-PL1, d e kompakt digital kamera med objektiv som kan skiftes, ikke speilrefleks. Din kone har kjempe fint kamera! Men jeg e bare nybegynner, så kjøpte meg noe lettere :-) Filter e en linse som settes på objektiv og beskytter den mot skader og UV. Ord "ka" e samme som "hva", d e bare dialekt. Jeg e vant til å snakke og skrive dialekt, beklager så mye ;-) Ka som jeg gjorde idag? Jeg jobbet hardt med å få kjøpe en bygning med ganske stort område. Jeg håper jeg skal få den, da jeg skal ha egen bedrift med selveie. D e slitsomt å leie bygning, sånn som jeg gjør nå. Ellers var dagen min som vanlig: stodd opp, hadde gåtur med hund, dusjet, spiste frokost, jobbet, tenkte på kas farge jeg skal ha i stue, kom hjem, laget middag (d var kylling med ris), hadde gåtur med hund, satt meg ved pc og surfet Inett til nå. Og d e på tida å legge seg. God natt! |
![]() |
#8 |
Senior Member
|
![]()
Takk for hjelp, Nata og Aliena!
Jeg har en sporsmål. Kan vi bruke preteritum I setninger med slike uttrukk som "i dag”, “i morgen”? For eksempel i engelsk må vi bruke perfektum I liknende setninger. Men I hverdagstale er det ikke så store feil, tror jeg. |
![]() |
#9 | |
Senior Member
|
![]()
Ja-ja,Krum-Bum-Bes,jeg vil gjerne vite om Preteritum og Perfektum også!
Og det er et spørsmål: Nata-Mur,hvorfor skriver du "...d e...",men ikke "...det er..."? Цитата:
Selvfølgelig! |
|
![]() |
#10 |
Member
|
![]()
Jo d brukes perfektum med ord "idag", "på mandag" osv (når vi veit sikkert når d skjer), men t.o.m. om jeg bor i Norge i 4 år, kan jeg ikke tider så godt fordi jeg studerte norsk selv, nesten uten bøker og jeg bor i et lite område der bor mest sami-folk, de e ikke så flinke i norsk :-)
Men jeg fikk 600 i Bergentest, ikke så værst ;-) Jeg kan hverdagsspråk. |
![]() |
#11 |
Senior Member
|
![]()
Naturligvis, fordi du bor der, men det er vanskelig å lære hverdagsspråket for mennesker som bor I Vologda (har du hørt om Vologda – jeg bor der). I engelsk (i hverdagsspråk) kan man også si for eksempel: “I went (Past Simple) there today (idag).” Og naturligvis hørte jeg at det er mange dialekter I norsk. Men jeg forstår deg (tror jeg
![]() Og hvordan kan man si “please” på norsk? For eksempel: "Gi meg tre fisker, ... [please]." Добавлено спустя 1 час 24 минуты: God dag, kjære Dagboka (og alle sammen)! Idag må jeg gå for å kjøpe vann (vi ikke drikke vannet fra vannledningen). Jeg skal kjøpe ti liter. Det koster tjuefem rubler. Kanske vennen min skal gå med meg, hvis arbeider han ikke I aften. Det skal bli ikke så kjedelig å gå sammen. Deretter skal jeg lese folkeretten (jeg skal ha leksjoner i mor’n og jeg må bli ferdig). Men kanskje jeg skall ikke. Da skal jeg sitte hjemme og gjøre noe (vet ikke ennå hva skal jeg gjøre). Selvfølgelig skal jeg komme til Valhalla. Og hvor får dere drikkevannet I Norge? Er det dyrt? Det er drikkevannet i flasker. ![]() PS: Glem ikke å hjelpe meg med feil! Takk! Добавлено спустя 2 часа 9 минут: Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 08.10.2010 в 17:29. |
![]() |
#12 |
Member
|
![]()
Jeg glemmer ikke ;-) I sånne setninger "Ikke" står foran verben: "Ikke glem å hjelpe meg med feil!" eller "Ikke glem å rette mine feil!"
Først skal vi se på feil: 1. "Jeg ville gjerne snakke norske dialekten, hvis bor jeg i… Svabald for eks. " Jeg ville gjerne snakke norske dialekten, hvis (om) jeg kunne (skulle) bo f.eks. på Svalbard. I et setning alltid brukes samme tid. Og Svalbard e et øy, så bruker vi PÅ. 2. "vi ikke drikke vannet fra vannledningen" Vi drikker ikke vann fra vannledningen. "ikke" settes etter verben; drikkeR - i nåtid settes "r" i slutten av verben; vannet betyr innsjø, så om du mener vann men ikke innsjø, da bruker du vann alltid. 3. "vennen min skal gå med meg" best å si: vennen blir med 4. "aften" e et engelsk ord, i norks bruker vi ikveld :-) 5. "Men kanskje jeg skall ikke" men kanskje d skal jeg ikke D var alt som jeg merket. Jeg bruker av og til ordbøker også. Jeg har 2 store rus-nor og nor-rus ordbøkene av Berkov. De hjelper meg mye. Please på norsk e vær så snill, f.eks.: Kan jeg få tre fisker, vær så snill? Når du bruker ord Gi, da d betyr at du vil få eller vil gi d for alltid (som gave), f.eks.: "Jeg vil gi deg den genseren."; men om du vil få noe for et stund, da brukes d Låne: "Kan jeg låne din ordbok, vær så snill?" Om du sitter ved bord og spiser middag, og trenger et glass vann, da du sier: "Kan jeg få et glass vann, vær så snill?" D som gjelder drikkevann. I Norge får vi d fra vannledninger, d e drikkevann der. Men kontorer bruker å bestille sånne vannflasker, jeg veit ikke ka de koster, men ikke dyrt. Og selvfølgelig hørte jeg om Vologda :-) Min farmor e derfra, og jeg har vært der i barndom. Idag skjekket jeg ka koster kamera Leica og ble sjokkert! Bare kamerahus koster 28000$ og plus 5000$ objektiv. E d gull som de lager det av??? |
![]() |
#13 | |
Senior Member
|
![]() Цитата:
Jeg synes profesjoneller kan bruke noe billigere. Slike priser er for perverser. Et kamera for 1000-3000$ (uten objektiv) passer bra. Og dessuten bruker man paraplyer, stativer, profesjonelle "lamper" (som er veldig, veldig dyrt). Добавлено спустя 1 час 5 минут: Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 08.10.2010 в 20:15. |
|
![]() |
#14 |
Senior Member
|
![]()
God kveld, alle sammen!
Det er lørdag idag, men jeg har hatt lekser. Jeg leste ingeting i går, men alt var bra og jeg fikk en god karakter. Jeg studere på lovakademiet. Snart skal sesjon ende og jeg skal gå på joben. Og hver studerte dere? Og idag har jeg åpnet et nytt tema her, på Valhalla. Temaet heter “Norsk visesang i 50 år”. Det er om tre CD disken med norske sanger. Jeg kan ikke si at jeg elske disse sanger så mye, men det er interessant for meg å høre på dem. Hvilken musikk liker dere? Liker dere russisk eller norsk musikk, eller kanskje engelsk? Hører dere på den oft? Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 09.10.2010 в 20:47. |
![]() |
#15 |
Member
|
![]()
Hei, hei!!
Jeg sitter på billiard klubben nå. Min mann spiller billiard med venner og jeg jobber litt og leser Valhalla. Krum-Bum-Bes, du e kjempe flink i å skrive norsk, spesielt for en som studerer den sjøl! Gratulerer med gode karakterer! Jeg studerte IT-programmering på høyskolen i Murmansk, men ble ikke ferdig med den. Jeg kranglet med deriktør, så de kastet meg bort akkurat før diploma. Etter d flyttet jeg til Norge i løpet av 2 uker. Der jobbet jeg som au-pair i ett år, og ble kjent med masse nyttig folk. Så tok jeg manglet fag på videregåendeskole i Tromsø. Da ble jeg ferdig på vgs, bare jobbet jeg. Men jeg har planner om å studere fotojornalistikk på høyskolen i Oslo. Men d e bare planner enda :-) D som gjelder musikk, jeg hører mest på populært musikk. Liker ikke norsk musikk, d e mest bare hip-hop eller noe rart, men ikke dans :-) Og nå litt om feil: 1. "jeg studere på" jeg studerer på... i nåtid setter vi alltid i slutten av verben "R"! 2. "snart skal sessjon ende" snart skal sessjon ende seg (seg i slutten av verben e samme som ся på russisk - закончитСЯ) 3. "jeg elske disse sanger" jeg elsker disse sanger (se nr.1) og om d gjelder ikke mennesker da d e best å bruke "liker" i stedet for "elsker" D var alt! God helg til alle sammen! |
![]() |
#18 |
Senior Member
|
![]()
Og kunne du oppgi en eller to navn. For eksempel, jeg liker forskjellige musikk fra Grieg eller Coltraine til Brian Eno, Robert Fripp og Prodigy.
Dette er Brian Eno, ambient's far. Og det er Autechre, en fransk elektronisk gruppe. Mange mennesker sier at det er rart, men det er ikke. Det er pent og interessant, tror jeg. Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 09.10.2010 в 23:56. |
![]() |
#19 |
Senior Member
|
![]()
God kveld!
Hele dagen leste jeg lekser og skrevet årsoppgaven. Det var nødvendig, men veldig kjedelig. Varet var nydelig, men jeg satt hjemme. Venner invitertе meg å ta en tur, faren min invitertе meg å gå på landet, og jeg avslо. Jeg ville gjerne gjøre det, men jeg kunne ikke. Men I kveld gikk vi (jeg og mi kona) på butikken for å kjøpe mat. Og nå kan jeg hvile meg litt (jeg arbeide ikke I natt). Så ser jeg på TV og spiller med katten. Snart skal vi ha kveldsmat (kalvestek med poteter). Kanskje skal jeg ikke sende dette brevet Idag, fordi intett skal bli stengt av (jeg har glemt å betale det). Ah! Kona ber meg til bords. Jeg må gå nå! PS: Jeg trodde at inett skulle bli stengt av, men det ble ikke. Добавлено спустя 2 часа 46 минут: God natt! Og jeg håper at alle hadde en god helg! Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 10.10.2010 в 23:15. |
![]() |
#20 |
Senior Member
|
![]()
Hei, alle sammen (og selvfølgelig kjære, kjærеstе Dagboka)!
I to dager siden kom jeg til en annen norsk-russisk forum. På det heter jeg Basa-Jan. Mennesker som kommer der er roligere og kanskje eldre. Det er andre mennesker der. Men det er så morsomt her, på Valhalla! Vi kan snakke om Ragnarøk og om talende djur, om vikinger og germansk guder! Og der snakker de om Norge, om livet. Men det er hyggelig der. Idag har jeg gått på akademiet, da har jeg spist middag med kona I en kafeen. Jeg har også skrevet seks (av en hundre og trettito) sporsmål for eksamenen på akademiet. Og jeg har kjpøt torsk og ris. Om Mandag spiser vi vanlig fisk. Det smaker godt. Nå skal jeg spille med katten, som allerede venter på meg. Det var alt som skjedd hos meg. Og jeg har et sporsmål. Kan man si “han/hun” om djur? Eller det er bedre å bruke ordet “den”? Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 11.10.2010 в 21:45. |
Для отправления сообщений необходима Регистрация |
опции темы | |
|
Реклама | |
![]() |