Valhalla  
вернуться   Valhalla > Норвежский клуб > Основные норвежские форумы > På norsk
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 11.10.2010, 23:26   #21
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
God kveld!
Hele dagen leste jeg lekser og skrevet årsoppgaven. Det var nødvendig, men veldig kjedelig. Varet var nydelig, men jeg satt hjemme. Venner invitertе meg å ta en tur, faren min invitertе meg å gå på landet, og jeg avslо. Jeg ville gjerne gjøre det, men jeg kunne ikke. Men I kveld gikk vi (jeg og mi kona) på butikken for å kjøpe mat. Og nå kan jeg hvile meg litt (jeg arbeide ikke I natt). Så ser jeg på TV og spiller med katten. Snart skal vi ha kveldsmat (kalvestek med poteter). Kanskje skal jeg ikke sende dette brevet Idag, fordi intett skal bli stengt av (jeg har glemt å betale det). Ah! Kona ber meg til bords. Jeg må gå nå!
PS: Jeg trodde at inett skulle bli stengt av, men det ble ikke.


Добавлено спустя 2 часа 46 минут:

God natt! Og jeg håper at alle hadde en god helg!
Det er kvelden av 11.oktober, det er klokka ti over ti.
Krum-Bum-Bes,god natt til deg!

Hvilke feil ser jeg?
"Varet var nydelig." - Været...
"...inviterte meg å ta en tur..." - inviterte meg å gå på tur...
"...jeg og mi kona..." -jeg og mi konE... eller-...jeg og konA mi...
"...jeg arbeide ikke..." - jeg arbeideR ikke...
"...ser jeg på TV..." - ...ser jeg på TV-en..."

Om verb "å be"...Hva tenker du om "å kalle"?
старый 11.10.2010, 23:49   #22
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God natt, Aliena!

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Hvilke feil ser jeg? "Varet var nydelig." - Været... "...inviterte meg å ta en tur..." - inviterte meg å gå på tur... "...jeg og mi kona..." -jeg og mi konE... eller-...jeg og konA mi... "...jeg arbeide ikke..." - jeg arbeideR ikke... "...ser jeg på TV..." - ...ser jeg på TV-en..."
Takk for hjelp. Jeg forstår alle feil. Skal studere grammatikk!
Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Om verb "å be"...Hva tenker du om "å kalle"?
Jeg synes "be" betyr "to ask", og "kalle" betyr "to call" (på engelsk). Jeg "tenkte og tenkte"(c) om disse ordene. Ja, "å be" er mer "formelt"...

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
germansk guder
germanskE!
старый 12.10.2010, 00:27   #23
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Hei, alle sammen (og selvfølgelig kjære, kjærеstе Dagboka)!
I to dager siden kom jeg til en annen norsk-russisk forum. På det heter jeg Basa-Jan.
Mennesker som kommer der er roligere og kanskje eldre. Det er andre mennesker der. Men det er så morsomt her, på Valhalla! Vi kan snakke om Ragnarøk og om talende djur, om vikinger og germansk guder! Og der snakker de om Norge, om livet. Men det er hyggelig der.
Idag har jeg gått på akademiet, da har jeg spist middag med kona I en kafeen. Jeg har også skrevet seks (av en hundre og trettito) sporsmål for eksamenen på akademiet. Og jeg har kjpøt torsk og ris. Om Mandag spiser vi vanlig fisk. Det smaker godt. Nå skal jeg spille med katten, som allerede venter på meg.
Det var alt som skjedd hos meg.

Og jeg har et sporsmål.
Kan man si “han/hun” om djur? Eller det er bedre å bruke ordet “den”?
Hei-hei,Krum-Bum-Bes!
Gå videre?
"I to dager siden..." -kanskje: To dager siden... Uten "i".
"...kom jeg til en annen forum..." -kom jeg til en...eller-...kom jeg til annen...
ikke til sammen.
"På det heter jeg Basa-Jan." -Jeg heter Basa-Jan der.

Jeg forstår ikke "Mennesker som kommer der er roligere og kanskje eldre".
Kan du forklare?
Og:"...talende djur",også.
"...germansk guder..."-hvis dette er i flertall,vi må skrive germanskE..."
Men jeg vet ikke og kan ikke finne informasjon om ord "gud".
Kanskje, flertall til "gud" er "gud" også(?),ubestemt form og bestemt-"guda"(?).

"Og der snakker de om Norge,om livet."- Og de snakker der om Norge,om deres liv.
"Og jeg har kjpøt..."- har kjøpt...
"Om Mandag spiser vi vanlig fisk." - Vi spiser fisk vanlig på mandagen.(?????)

Og sistet spørsmål:Kan man si "han/hun" om djur?"
"Djur",er det "an animal" på engelsk?
an animal=et dyr. Og bruker "den",selvfølgelig.

God natt,alle sammen!
старый 12.10.2010, 08:07   #24
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Gå videre?
Ja, la oss gå!

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Jeg heter Basa-Jan der
Det er bedre...

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
talende djur
Talende djur er djur som kan snakke.
http://valhalla.ulver.com/f101/t15342.html#post187871

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Mennesker som kommer der er roligere og kanskje eldre
roligere - mer rolig, ikke sa... "sint"
eldre - komparativ av "gammel".

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
"Djur",er det "an animal" på engelsk?
Javisst. Men vi kan snakke "he/she" (han/hun) om dyr som vi liker. Ellers må vi bruke "it" (den). For eksempel: I have a cat. His name is Barsik.
Men det er bedre å si: It's name is Barsik.

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
God natt,alle sammen!
God nartt (men det er morgen nå)!
старый 12.10.2010, 11:04   #25
Member
 
аватар для Nata_Mur
 
Регистрация: 12.2007
Проживание: Murmansk-Tromsø
Возраст: 38
Сообщений: 123
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia, Krum-Bum-Bes! Jeg skjønte at d var du der på forum! :-) Jeg heter der samme som her.
Ja, d e mest hverdagslivet der og masse bla-bla-bla :-D Men her e d mest informasjon, så man kan forstå korsn Norge e.
Forresten, koffer du studerer norsk, men ikke f.eks. svensk eller dansk? Ka som e spesielt i Norge? Og ka mener du med "djur"? Dette ordet har jeg aldri hørt.
__________________
Если есть вопросы, пишите на е-маил: n.s.1986 (a) mail (.) ru Я на форуме бываю редко!
старый 12.10.2010, 11:14   #26
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, Nata Mur!

Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
djur
et djyr betyr '' beast, зверь". Jeg fant dette ordet i Berkovs ordboka.
старый 12.10.2010, 11:36   #27
Member
 
аватар для Nata_Mur
 
Регистрация: 12.2007
Проживание: Murmansk-Tromsø
Возраст: 38
Сообщений: 123
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Alena, "be" e попросить.
F.eks.: Kan jeg be deg om å låne din bil? (Могу я попросить тебя одолжить мне авто?) Eller: Jeg ba henne om å ta lekser med. (Я попросил ее взять с собой лекции.)
"Kalle" e звать.
F.eks.: Anne-Marit kaller barna til middag. (Анне-Марит зовет детей к обеду.)
Eller Bamsen e kallenavn til Daniel. (Медвежонок - прозвище Даниеля.)

D som gjelder "han/hun" til dyr. Ja, man kan bruke han/hun, og d brukes mest han/hun til husdyr i Norge. "Det/den" brukes mest til vilddyr.
Gud e Бог, flertall Guder, bestemt form: Guden

Krum-Bum-Bes,
"Mennesker som kommer der er roligere og kanskje eldre". Mennesker som kommer dit er roligere og eldre.
"Om Mandag spiser vi vanlig fisk." Om mandagEN spiser vi fisk som vanlig.
Om mandagen = hver mandag (om kvelden, om dagen osv), men "om mandag" betyr dagen etter mandag (men d brukes ikke)
Vanlig fisk e обычная рыба, men om du vil si at du bruker å gjøre noe ofte, da bruker vi "som vanlig"
Her-der - Тут-там; hit-dit - Сюда-Туда

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
et djyr betyr '' beast, зверь". Jeg fant dette ordet i Berkovs ordboka.
D brukes ikke djur (djyr) i Norge, man bruker å si dyr. D treffes av og til ord i "Berkov" som brukes ikke. Noen ord e gamle, noen nynorsk, noen e svenske/danske, noen e dialekter.
старый 12.10.2010, 22:04   #28
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
Ka som e spesielt i Norge?
Det er vanskelig å svare på dette sporsmålet.
Det er ingeting spesielt i Norge eller norsk, tror jeg. Og det kunne bli lаttre å studere svensk eller dansk. Jeg kjenner en kvinne, som snakker svensk her, i Vologda (veldig, veldig alvorlig og streng kvinne), og min (eller mi ?) tante bor i Sverige, og jeg også kjenner ei jente som studerer Dansk (i St. Petersburg). Men jeg vet ikke. Jeg har valgt norsk. Jeg aldri trodde om det. Jeg så bildene av Bergen, Oslo, Tromsø, Stavanger, hørte på Griegs musikk (men jeg kunne høre på den i Russland også). Jeg hørte mye om dette landet, leste skandinaviske mytene (men de ble skrevet på islandisk). Jeg vet ikke selv...

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
koffer
Betyr det "hvorfor"?

Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
Noen ord e gamle, noen nynorsk, noen e svenske/danske, noen e dialekter
Ja, dette er en gammel ordbok. Av og til det er morsåmt å lese den. Og den har mange uanstendige ord!
Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
Om mandagen = hver mandag (om kvelden, om dagen osv), men "om mandag" betyr dagen etter mandag (men d brukes ikke)
Jeg skal huske.

Добавлено спустя 10 часов 14 минут:

God kveld!
Idag har jeg gjort noe husarbeid: jeg har reparert lampen i daglistuen, har ryddert i leiligheten, og har skrevet femten tema for eksaminen. I går bad meg mi kone å finne noe nettsider eller bilder av gammeldags badedrakter. Jeg sitter hjemme nå og skal gå på joben om fredag. Så jeg har funnet en interessant nettsid. Dere kan se på den. http://marinni.livejournal.com/556885.html Jeg synes somme bilder er ganske original.
Og det er alt som jeg har gjort idag.

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 12.10.2010 в 22:04.
старый 13.10.2010, 16:28   #29
Member
 
аватар для Nata_Mur
 
Регистрация: 12.2007
Проживание: Murmansk-Tromsø
Возраст: 38
Сообщений: 123
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia!
Jeg hadde "artig" dag idag. Først fallet jeg ned i dusjen og dushen slått meg i hode. Etter d hadde jeg sykkeltur sammen med mitt hund og et fugl bæsjet på meg (bra jeg hadde jelm på hode). Da jeg kom hjem, fant jeg ut at min marsvin løpet bort fra sit celle og spiste veggpapir i noen steder i leiligheten som jeg leier.

Takk for linken! D var artig å se på gamle bikini og spesielt på gamle bilder :-)
старый 13.10.2010, 21:42   #30
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
og spiste veggpapir i noen steder
Den kunne ikke spise mye! De er små. Men eiere av leiligheten skal bli sint (kanskje).

Du hadde en farlig dag. Jeg håper alt endet bra. Av og til må man ta dusj med jelm på hode. Og jeg har et baderom i leiligheten min.

Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
bra jeg hadde jelm på hode
Og jeg har ingen jelm.

Mi kone har nettop ringt til meg. Hun sier at hennes mor og far har kommet i bilulukke idag. Det er en bilulukke med fire biler. Lykkeligvis ingen har lesjoner, og bilen er forsikret. Det er en “rar” dag idag. Vi må bli forsiktig. Og nå skal jeg ringe til dem. Ja, faren hennes sier at alt er bra.

Добавлено спустя 2 часа 45 минут:

Og hva gjør jeg idag? Naturligvis vet dere, hva jeg gjør. Jeg sitter ved komputeren og snakker med dere! Nesten hele dagen. Jeg har lest litt, har tatt toppvasken, og har kjøpt drikkevann også. Jeg har også komt på annen forumen. Det er så mange kvinner der, jeg blir sjenert.
Цитата:
Nata_Mur посмотреть сообщение
Takk for linken!
Vær så god!

Добавлено спустя 1 час 12 минут:

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 13.10.2010 в 21:42.
старый 14.10.2010, 21:58   #31
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia, Nata, Aliena, kjære Dagboka, kjære Ordboka og alle sammen!
Jeg har besøkt foreldre mine i dag . Min mor er I Moskva nå, og jeg har funnet hjemme bare faren min. Vi har snakket sammen, har drukket en kopp te og har hørt på “Liube” litt. Vi har drøfte nyheter, og livet vårt, og nordmenn som han traff i Kroatia. Vi snakket sammen siste gang to eller tre måneder siden. Vi ses sjelden. Så det gleder meg at jeg har kommet hos ham. Det var en hyggelig kveld. Og som vanlig har jeg skrevet ti tema for eksaminer, kjøpt noen mat (to kilo poteter, litt kjøtt (for idag) og litt fisk (for i morgen), en liten stykke ost og tre hundre gram kjeks). Nå skal kona lage kveldsmat og jeg skal sitte litt her, ved PC, eller lese litt, og da skal jeg legge meg.
Og hva gjør dere i Norge om kvelden? Sitter dere hjemme? Man sier at det er veldig stille da. Og har dere sett Aurora Borealis i Norge?

Dette er Aurora Borealis.



Добавлено спустя 48 минут:

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 14.10.2010 в 21:58.
старый 15.10.2010, 21:27   #32
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, alle sammen!
Det er min første arbeidsdag etter eksamenstiden på akademiet. Og nå må jeg stå opp klokka seks, fordi “kontoret” mitt ligger langt fra mitt hus, og også fra byen (seksten kilometeren). Og jeg har så mye å gjøre der! Men jeg kommer hjem ganske tidlig – jeg er allerede hjemme omkring klokka fire. Jeg kan ikke gå hjem senere, fordi bussen kommer til stаsjonen om halv tre. Selvfølgelig det er bekvem. Men jeg kan ikke komme for sent om morgenen også – det er bare en buss som går dit og direktøren skall ovsette meg hvis kommer jeg ikke på joben.
Og det snør idag! Det er pent… Og har dere mye snø i Norge nå?
PS: Om lørdagen arbeider jeg også, så snart skall jeg legge meg. God natt!
старый 17.10.2010, 00:07   #33
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei!
Idag har jeg arbeidsdagen også, men det er lørdag. Og det er så nydelig å komme hjem etter en vanskelig dag! Og å sove to eller tre timer! Det er så kaldt på gata, og så varmt hjemme, i senga eller I baderommet! Jeg har også lagde et ny tema i dette forumen idag. Det er om klassik musik. Det er liten ennå, men dere kan se på det her. Нer kan dere høre på Griegs og Wagners musikk, men jeg håper at snart skal det bli stort og interessant.
http://valhalla.ulver.com/f24/t15364.html
Nå sitter jeg her, og kona lager kveldsmat. Idag har vi kylling med ananaser. Det skal bli deilig, tror jeg. Og I morgen skal jeg ha dagen fri. Det gleder meg! Jeg vet ikke ennå hva jeg skal gjøre. Jeg vil gjerne gjøre ingeting i morgen!

Ja, kylling var virkelig god!

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 17.10.2010 в 00:07.
старый 17.10.2010, 19:57   #34
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, kjære Dagboka!
Det er helga idag, og jeg hviller. Jeg sover, hører på klassik musikk fra det nye temaet (spesielt på Vivaldi, som jeg har aldri hørt på) og leser bøker. Vi har også besøkt min mor og far. Moren har kommet fra Moskva, og hun har fortalt oss om hennes reise. Jeg liker ikke dette byen – den er altfor stor og bråkende. Jeg tror at jeg kunne ikke bo der. Vi har også gått en liten tur i byen: været er fint idag, men i kveld har det begynnt å snø, og vi har tatt buss. Det er bitende kaldt på gata! Og nå sitter jeg ved komputeren og spiller med Bars: det er så artig å se på hans komiske hopp! Jeg må gå: kona ber meg å hjelpe henne. Vi skal lage mat.
Hvorfor må menn lage mat? Jeg tror kvinner må gjøre det, og menn må bare hjelpe dem å gjøre noe vanskelig, for eksempel å åpne en boksemat (og selvfølgelig kjøpe den). Og hvem lager middagsmat i Norge oftere: menn eller kvinner?

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 17.10.2010 в 20:33.
старый 18.10.2010, 21:30   #35
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, kjære Dagboka!
Det blir mer og mer vanskelig å skrive noe nytt hver dag, fordi alle dager likner svært på hverandre: hver dag går jeg på joben, deretter til butikken, deretter sitter jeg hjem, leser, eller hjelper kona å lage mat, eller ser på TV-en, eller spiller med katten. Det er livet mitt: alle dager er lik, alt går “som vanlig”… Jeg synes de fleste mennesker tenker om det i høst. I høst drømer vi om sommers solskinnsdager.
Og det er kjedelig bare å beskrive alt som gjør jeg, jeg må finne på noe nytt. Naturligvis, jeg kunne tenke ut noen fortelling, eller bare lyve, men det er dumt: jeg er ikke en forfatter. Jeg trenger en ny ide straks. Jeg synes jeg skal finne på noe ut i morgen.

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 18.10.2010 в 22:07.
старый 19.10.2010, 21:00   #36
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Jeg ville finne på noe nytt i går. Og jeg synes jeg har funnet på noe. På skole hadde vi “fem minutter av informasjon”. Hver dag før timer fortalte vi nyheter, som vi hadde satt på Tv-en, eller lest i avisen. Og vi drøfte dem deretter.
Jeg tror det skal bli interessant å lese norske aviser (for eksempel Dagbladet) og drøfte nyheter, som er interessant for oss. Vi kunne gjøre det av og til.
Jeg har lest om Angela Merkel idag. Hun sier at det flerkulturelle samfunnet er mislykket.
Hun også sier at innvandrere må lære tysk. Men Merkel sier ikke at de må arbeide. Det er rart, tror jeg.
“Hun gjør det imidlertid klart at den tyske økonomien har behov for spesialister fra utlandet.”(c) Jeg vet ikke. Jeg synes ikke at tyrkiske spesialister er bedre enn spesialister fra Tyskland. Men de kan gjøre noe nyttig. Og det er absolutt riktig, at innvandrere må integreres ved å slutte seg til en «tysk livsstil».
Jeg også tror at det er umulig å lage det flerkulturelle samfunnet i Tyskland. Kanske det kunne bli mulig i Jugoslavia, men, til min store beklagelse, dette landet eksister ikke mer.

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 19.10.2010 в 21:32.
старый 20.10.2010, 21:34   #37
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, kjæreste Dagboka!
Idag har jeg funnet i aviser ingeting, som kan blir interessant. Men jeg har sett en interessant ting her, på Valhalla. Dette er en post-rock gruppe fra Island, som heter “Amiina”. Det er fire jenter I gruppe, som spiller “Korg” synthesizer, og mange andre rare “instrumenter” (for eksempel de spiller sag). Amiinas musikk er hemmelighetsfull, atmosfærisk og langsomt. Man kaller jenter av gruppen “de Islandske feer”. Dere må høre på dett selv! Man kan finne dem inett lett, og dere kan se på dem her.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=4U24hAbkOR0&feature=related"]YouTube - Amiina - Hilli[/ame]
og her
http://valhalla.ulver.com/f154/t12948.html#post188562
Men man kan bli en idiot hvis hører han på det veldig oft.
старый 21.10.2010, 09:20   #38
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Dere må høre på dett selv!
Ja,Krum-Bum-Bes,selvfølgelig!
Dette er veldig god til å slapp av.

Mange takk!
старый 21.10.2010, 21:48   #39
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Mange takk!
Vær så god!

God kveld, Dagboka!
Det er en vanlig dag idag: jeg har gått på joben, kommet hjem, kjøpt noe for kveldsmat og drikkevann og spist kveldsmaten. Deretter har jeg åpnet Dagbladet. Det er mange artikler der: om pingviner, om Røde Tarzan og mange andre. Men jeg vill forlenge å snakke om Tyskland og Angela Merkel. Idag har jeg lest, at Tysklands bruttonasjonalprodukt vil vokse med 3,4 prosent i år. Artikkelen sier også, at dette prognosen er ny. Vi kan sammenlikne den med den økonomiske prognosen av april. Den sa at bruttonasjonalprodukt skulle vokse bare med 1, 8 prosent! Det er virkelig rart. Hvorfor har prognoser forandret seg så mye? Kanskje det er noen forbindelse med Merkels talen om innvandrer og flerkulturelle sammfunnet… Hvis det skal bli mindre innvandrer, skal nasjonalprodukt vokse. Det ser ut riktig, tror jeg. Men jeg kan også ta feil.
Ah! Klokka er kvart på elleve.
Så sent! Jeg må legge meg straks! God natt!
старый 22.10.2010, 20:45   #40
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, Dagboka!
Idag har jeg funnet en interessant artikel i norske avisen. Den er om en skotsk atomubåt, som har gått på grunn utenfor Scotland. Atomubåts navnet er HMS Astute (“astute” betyr “kvikk, snartenkt”). Nå, er den ikke så “astute”. Dette båten er mest avanse, og Dagbladet sier: “verdens mest avanse”. Ulukken er ikke farlig for miljøet, eller båten. Nå venter den på hjelp. Det er åttini mennesker ombord.
Og hvor mange atomubåter er det i Norge?
Для отправления сообщений необходима Регистрация



Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 03:18


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.