Valhalla  
вернуться   Valhalla > Норвежский клуб > Основные норвежские форумы > På norsk
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 30.10.2010, 21:06   #61
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Det skal bli interessant å se filmen
Det skulle bli interessant å se filmen
(Krum-Bum-Bes, jeg prøvde å forstå hva ville du utrykke her. Kanskje blir det bedre sånn... jeg er ikke så flink, jeg bare analyserer og foreslår min versjon)
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Det er dummt å se kampen
Det er dumt å se kampen
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
at disse filmer er ikke så alvorlig.
at disse filmene ikke er så alvorlig
(Krum-Bum-Bes, bare sjekk i grammatikk er jeg rett)
старый 30.10.2010, 21:13   #62
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Jeg er uoppmerksom... gjør elementære feil.
старый 30.10.2010, 21:22   #63
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Jeg er uoppmerksom... gjør elementære feil.
Men det gjør ingenting! Du er veldig flink. Det beste man kan gjøre med et fremmedspråk er å utrykke sin mening! Du kan gjøre det fantastisk. Ikke tenk om feil, bruk språket!
старый 30.10.2010, 21:26   #64
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
elele посмотреть сообщение
Du er veldig flink. Det beste man kan gjøre med et fremmedspråk er å utrykke sin mening! Du kan gjøre det fantastisk. Ikke tenk om feil, bruk språket!
Takk. Og jeg gjør feil ikke bare i norsk, men også i russisk, og mange, mange feil i arbeidet mitt! Man må bli mer oppmerksom (det er et nytt ord for meg).
старый 30.10.2010, 21:34   #65
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Takk. Og jeg gjør feil ikke bare i norsk, men også i russisk, og mange, mange feil i arbeidet mitt!
Det er ikke bare du som kan begå feil. Det er menneskelig å feile
старый 31.10.2010, 21:52   #66
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia!
Idag jeg har lest ingeting, derfor har jeg dårlig tid. Jeg har kommet hos konas mor – hun har laget paien. Jeg besøker henne av og til, og det er hyggelig å gjøre det. Jeg er heldig å ha slike “tøsja”: hun er god og aldri lærer meg eller sier hvordan jeg må leve. Forresten, hva heter “tøsja” på norsk? Og deretter har vi gått på teatret. Vi går dit sjelden, og kona mi liker det. Det er bedre og mer interessant enn gå på kino. Vi har sett en forestilling om skade av abort, som heter “En veldig lett kjærlighetshistorie”. Skriptet var uvanlig: der var mennesker og dyr (Kua, Hunden, Svinet, Hesten og Hanen), og de snakket om kjærlighet, mennesker, live og abort. Нandlingn var i landsbyen. Denne forestilling er for unge mennesker, men den er utmerket. Og skuespillere spillte nyddelig. Det var en interessant kveld.
старый 01.11.2010, 15:19   #67
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei!
Det er bare min versjon.
Idag leste jeg ingeting, fordi jeg hadde dårlig tid. Jeg var på besøk hos mora til kona mi, hun laget paien. Jeg besøker henne av og til, og det er hyggelig å gjøre det. Jeg er heldig å ha slik “tøsja”: hun er god og belærer aldri meg eller sier aldri hvordan jeg må leve. Forresten, hva heter “tøsja” på norsk? Og deretter gikk vi i teatret. Vi går dit sjelden, og kona mi liker det. Det er bedre og mer interessant enn å gå på kino. Vi så på en forestilling om skade av abort, som heter “En veldig lett kjærlighetshistorie”. Skriptet var uvanlig: der var mennesker og dyr (Kua, Hunden, Svinet, Hesten og Hanen), og de snakket om kjærlighet, mennesker, live og abort. Нandlingn var i landsbyen. Denne forestillingen er for unge mennesker, men den er utmerket. Og skuespillere spillte nyddelig. Det var en interessant kveld.

"tøsja" - svigermor
http://decentius.hit.uib.no/lexin.ht...ed-languages=N
старый 01.11.2010, 22:13   #68
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
elele посмотреть сообщение
Det er bare min versjon.
Det ser ut mer på norsk. Jeg liker denne versjonen, og siden er også interessant.

Hei!
Jeg har så dårlig tid idag! Jeg må lese sanger. Vi må forberede oss til Mor’s Dag på skole, og jeg har så mye å gjøre: jeg laster sanger ned, skriver tekster, spiller og synger. I morgen skal jeg lære elever å gjøre det. Så idag har jeg ikke tid for å lese noe!
старый 02.11.2010, 22:01   #69
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei!
Idag jeg også leser, leser og leser! Og deretter lære jeg gutter å spille og synge. De har lært tre sanger om mor, men de vil spille noe annet, og så de ber meg å spille andre sanger: om kjærlighet, om liv og fangsel. Og jeg kan ikke lære mer enn to-tre sanger hver dag. Men det er interessant for dem, og det gleder meg!
Og snart skal jeg ha fire helger: torsdag, fredag, lørdag og søndag. Det skal bli hyggelig. Jeg skal hvile!
старый 03.11.2010, 21:12   #70
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, kjære Dagboka!
Det er en store kriminal nyhet. Dere kan lese om det her: http://www.klartale.no/kultur/article2356.zrm
En norsk kvinne, som bor i Portugal har forfalsket en hundre og tretti maleriene. Politiet sier at hun forfalsker baresignaturen. Og de tror at hun ville selge bilder som ekte. Det kunne bli litt dyrt, fordi bilder er av “berømte malere som Monet, Kadinsky, Miro, Chagall og Matisse, i tillegg til Picasso og Leonardo da Vinci.”(c) Jeg også liker denne maleriene, og spesielt bilder av Chagall. Men Kvinnens mann sier at det er en feil. Han sier at han har disse bildene i hans privat samling og han vil ikke selge dem.
Utenriks-departementet i Norge vil hjelpe kvinnen, men hun nekter hjelp. Det er rart. Avisa sier ikke hvorfor hun bor i Portugal. Og vi vet ikke, hvorfor hun ønsker ingen hjelp fra norske UD.
старый 04.11.2010, 03:23   #71
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Og snart skal jeg ha fire helger: torsdag, fredag, lørdag og søndag.
Jeg synes at riktigere å bruke her "fridag" isdedenfor "helg". Helgene er lørdag og søndag
Fridag - выходной день
Helg - lørdag og søndag
Hellidag - праздничный день

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Idag jeg også leser
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
og så de ber meg å spille
Idag leser jeg også...
og så ber de meg å spille

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
en hundre og tretti maleriene
ett hundre...

Krum-Bum-Bes, du er flink som alltid! Imorgen skal jeg bortreise og vil ikke kunne titte hit og rette dine meldinger. Men om to uker kommer jeg tilbake og vi treffes her igjen om du vil.
старый 05.11.2010, 00:23   #72
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
elele посмотреть сообщение
Krum-Bum-Bes, du er flink som alltid! Imorgen skal jeg bortreise og vil ikke kunne titte hit og rette dine meldinger. Men om to uker kommer jeg tilbake og vi treffes her igjen om du vil.

Vi skal vente på deg, og takk for hjelp!

Hei alle!
Idag vi har selskap, og så jeg har ikke tid for å lese avisen igjen. Det er så nyddelig at beste venner og vi bor i samme huset. Kona har laget poteter med sopp, og vi har kjøpt en flaske “Vermouth Bianco”. Det er ganske morsomt, men jeg drikker ikke alkohol, og så jeg har en annen drikke idag.
старый 05.11.2010, 00:46   #73
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Krum-Bum-Bes, er det en katt fra din poeme!?
Oh,skjønn dyr!

God natt, Krum-Bum-Bes.
старый 05.11.2010, 01:21   #74
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
er det en katt fra din poeme!?
Diktet er skrevet om røde katten, og denne er grå. Jeg skrevet diktet seks år siden, og Bars er bare to år gammel, Men diktet kunne bli skrevet om ham... han hopper fint, og det er artig å se på det.

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
Oh,skjønn dyr!
Det glede meg (og ham) å høre.
старый 06.11.2010, 00:48   #75
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God natt!
Vi har også selskap idag. Jeg har en venn, som er en dikter. Idag han har skjenket meg hans ny bok. Det skal bli interessant å lese den. Det er hans egen poesi og oversettelsen av tyske diktere. Vi ses veldig sjelden, og det er alltid interessant å sitte og snakke sammen. Og nå har alle gått hjem, og vi skal rydde opp I rommet og kjøkken.
старый 07.11.2010, 00:15   #76
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia!
Jeg gikk på en jazzkonsert idag. Tre menn spilte saksofon. Det var ikke bass, ikke gitar, bare tre saksofoner. Det var ikke en klassisk, men noen avant-garde jazz. Det er ganske vanskelig for meg, og jeg har allerede skrevet, at jeg liker bass mest. Jeg liker jazz, men det er annen musikk. Jeg hører på Duke Ellington, eller John Coltrane, eller Jaco Pastorius (“den beste bass spiller i verden”, som han kalte seg selv). Men konserten var uvanlig og interessant I alle fall.
Og nå la oss høre på Duke Ellington.
старый 07.11.2010, 21:46   #77
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hie, kjære Dagboka!
I dag har jeg hjulpet min far. Han dykker med froskemann. Man må ikke gjøre det alene. Det er nødvendig at noen må bli i nærheten. I byen vår, dykkere trener i en stor steinbrudd. Dybden er tredve meter. Folk sier at en gravemaskin, en bil og et par skjeletter ligger på bunnen. Jeg liker å se på dykkerne. Det er morsomt.
старый 08.11.2010, 20:42   #78
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld!
Så mye å gjøre idag! Først arbeidet, deretter studium. Man sier at mandag er en vanskelig dag, og det er helt riktig. Men det er så nydelig å komme hjem, hos kona og katten, som alltid venter på meg! Og nå skal vi lage kveldsmat og hvile. Jeg tror jeg skal gå til sengs tidlig idag. Kanskje omkring klokka ti. Jeg er veldig trøtt i dag, men jeg har gjørt mye og så jeg er glad.
старый 09.11.2010, 21:24   #79
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, Dagboka!
I dag hadde jeg en normal arbeidsdag. Ikke noe spesielt. Vinter har kommet hos oss - det er så mye snø på gate! Vinter er pen, men jeg liker sommer. I sommer har jeg ferien! Nå sitter jeg og hører på Amiina. Jeg skrev om denne gruppen før. Snart vil vi ha kveldsmat. Til kveldsmat har vi makaroni med pølser. Så skal jeg sitte på forumet litt og legge seg. Og I morgen skal jeg gå på joben igjen.
Dette er et bilde av byen min om vinter. Selvfølgelig, dette er den gamle delen av byen, og jeg bor i et "modernett" hus.
старый 09.11.2010, 22:39   #80
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
God kveld, Dagboka!
I dag hadde jeg en normal arbeidsdag. Ikke noe spesielt. Vinter har kommet hos oss - det er så mye snø på gate! Vinter er pen, men jeg liker sommer. I sommer har jeg ferien! Nå sitter jeg og hører på Amiina. Jeg skrev om denne gruppen før. Snart vil vi ha kveldsmat. Til kveldsmat har vi makaroni med pølser. Så skal jeg sitte på forumet litt og legge seg. Og I morgen skal jeg gå på joben igjen.
Dette er et bilde av byen min om vinter. Selvfølgelig, dette er den gamle delen av byen, og jeg bor i et "modernett" hus.
Svarte skogen

Er det rett, Krum-Bum-Bes?

Hvis du skriver noe ord i teksten andre gang du må bruke BESTEMT form,vet du.
Vinter har kommet... - vinteren er pen...
...jeg liker sommer. I sommeren har jeg...
...vi ha kveldsmat. Til kveldsmaten...

Bon appetit!
Для отправления сообщений необходима Регистрация

опции темы


Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 01:17


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.