Valhalla  
вернуться   Valhalla > Норвежский клуб > Основные норвежские форумы > På norsk
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 10.11.2010, 04:18   #81
Member
 
аватар для elele
 
Регистрация: 01.2010
Сообщений: 140
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, Krum-Bum-Bes!
Jeg har funnet litt tid for å skrive her.
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
I dag har jeg hjulpet min far.
I dag hjalp jeg faren min.
Du bruker adverb "idag", her fokuserer du på en bestemt tidspunkt i fortida, derfor er det riktig å bruke preteritum.
Det høres bedre ut når eiendompronomen står etter substantivet i setningen.
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Man sier at mandag...
jeg er ikke sikker men etter min mening "De sier at ..." er riktig
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
hos kona og katten
til kona og katten
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
som alltid venter på meg
som venter alltid på meg
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Kanskje omkring klokka ti.
"omkring" passer ikke her. Bruk gjerne "omtrent" eller "cirka". Og denne setningen skulle jeg bygge sånn: cirka klokka ti kanskje, men jeg er ikke sikker
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
og så jeg er glad
Kanskje ville du sa og jeg er så glad?
Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
I sommer har jeg ferien!
Det er riktig å si "i vinter" og "om vinteren", men du må da huske om at om vinteren betyr каждую зиму, зимой og i vinter - этой зимой

Последний раз редактировалось elele: 10.11.2010 в 05:05.
старый 10.11.2010, 20:51   #82
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
elele посмотреть сообщение
Du bruker adverb "idag", her fokuserer du på en bestemt tidspunkt i fortida, derfor er det riktig å bruke preteritum.
Interessant. Og i engelsk vi kan ikke bruke preteritum med adverb "idag". Men det er norsk.

Добавлено спустя 6 часов 15 минут:

God kveld,kjære Dagboka!
Jeg tenker om hvordan den samme ideen kan behage og fornærme oss i forskjellige tider. Ikke så lenge siden skrev jeg at jeg ikke liker de samme dagene, monotont arbeid. Jeg syntes det var kjedelig. Så ble det høst. Og nå jeg tror at dette er så bra. Føles slags stabilitet. Kanskje det avhenger av sesongen. Av og til tror folk rart.

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 10.11.2010 в 20:51.
старый 11.11.2010, 18:44   #83
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld!
Idag leste jeg kriminalnyheter. Det skjedd i Mo i Rana i Nordland i våren (april). To politimenn (men en av dem var en en politi-student) kom i et hus, hvor bodde en sekstito årige mann som hadde psykiske problemer. Og denne mannen angrepte polotimannen og drepte ham med en kniv. Politimannens navnet var Olav Kildal. Heldigvis, politi-studenten kom seg ut av huset uskadd. Dreper var dømt til å tvungent psykiatrisk helsevern. Han må
Også betale 150.000 norske kroner til Kingdals familien.
Dere kan lese artikkelen her: http://www.klartale.no/norge/article2431.zrm
Det er en tragedie, selvfølgelig. Men det også beviser at norske politiet er kakskje ikke klar til risiko og besluttsome handlinger, fordi det er mindre kriminalitet i Norge enn i Russland.
старый 12.11.2010, 21:14   #84
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, kjære Dagboka!
I dag hadde jeg en hard tid (uten lunsj!) Så jeg gikk hjem og ga katten noe å spise. Han var glad. Da jeg besøkte faren og moren. Jeg var så sliten at jeg kan ikke lese og oversette noe igjen. Så jeg gjorde alt husarbeidet. Jeg gjør det sjelden, men godt. Så jeg hjalp min kone å lage kveldsmat. Nå skal vi ha kveldsmat. Til kveldsmat har vi potetmos med pølser.

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 12.11.2010 в 22:10.
старый 13.11.2010, 21:50   #85
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Kjære Dagboka!
I dag hadde jeg en tung arbeidsdag (den tredje dagen uten lunsj). Så jeg gikk tre timer i gatene for å kjøpe drikkevann fordi i butikkene var det ikke. Da min venn og jeg gikk til butikken for å kjøpe mat fordi vår koner gjør det for lenge. Til middag kokt vi en ekte russisk mat: bokhvete grøt med kjøtt og salat (reddik, kål og gulrøtter). Og te med kjeks (hva heter “prjaniker” på norsk)?
Dette er russiske kjeks ("prjaniker").
старый 14.11.2010, 21:31   #86
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, Dagboka!
I dag er dagen hans kone sa meg: “La oss gå en tur! La oss gå en tur! Jeg ønsker å gjøre noe.” I helgene liker jeg å sitte hjemme, men denne gang var jeg enig med henne og vi gikk. Vi dro til flere møbler butikker. Vi søkte på et nytt skap der. Vi fant et skap, som vi likte. Snart vil vi kjøpe det. Da kjøpte vi mat og komm hjem. Nå lager vi kylling med poteter og ser på en film med Johnny Depp.
старый 15.11.2010, 21:50   #87
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld, Dagboka og alle sammen!
I dag kom jeg hjem fra arbeidet, drakk en halvliter melk (jeg hadde ingen lunsj), falt på sengen og sovnet. Jeg våknet nylig. Barsik våknet meg. Han ba meg om noe å spise. Så jeg begynte å forberede seg på Mors Dag (jeg arbeider på en skole). Jeg må velge og lære en annen sang om mor, og så lære barna å synge den. Jeg valgte en hel kveld, og fant en sang av Vitas. Men nå er det for sent å lære den og jeg skal gjøre det i morgen.
Snø smeltet I byen vår, og høsten komm til oss igjen.
Det er et bild av byen min om høsten.
старый 16.11.2010, 21:13   #88
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld!
Som jeg sa i går, høsten kom igjen. Det er fuktig på gata, og det regnet oft. Det er grå skyer i himmelen. Men nå er det november, og det er dårlig. Jeg vil for vinteren å komme. Naturen må ha en pause. Nå må land sove under den hvite snøen. Det er varmt på gata, og vi kan se gult og grønt gress. Hver dag etter arbeidet går jeg tre kilometer gjennom landsbyen. Det er ubehagelig å gjøre det i regnet.
старый 17.11.2010, 17:51   #89
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Heia!
Arbeidsdagen i dag har var særlig lang. Det startet klokka sju om morgenen og endte bare i fire. På arbeidet, hadde jeg to møter, deretter spiste jeg lunsj og deretter hadde vi en prøve. Vår skole forbereder seg på konserten. Prøvene er artig, men vanskelig. Og da jeg ikke har tid til å sove i middag (etter jobb jeg liker å sove et par timer). Jeg må gå til butikken for å møte min kone, gjøre husarbeid. Den beste tiden på dagen er kveld, når alle husene og natt, når du kan sove.
старый 18.11.2010, 20:28   #90
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, Dagboka og alle sammen!
I dag prøvde jeg å få penger fra konas kart. Det var veldig lang og kjedelig. I en butikk, var det ATM ødelagt og jeg gikk til en annen. I en annen butikk ATM også fungeret ikke. Den “spiste” et kart av en mann, og han stokk og var sint. Så jeg gikk til banken. Men i banken ATM også fungeret ikke. Jeg ville få penger fra damene. Jeg ventet ti minutter. Men hun ikke gav meg penger. Hun sa at det ikke er mitt kart. Jeg var også veldig, veldig sint! Så jeg gikk til en fjern butikk. Det er bra at ATM fungeret der. Jeg fikk penger, kjøpte mat og dro hjem.
старый 19.11.2010, 20:56   #91
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Kjære Dagboka!
I dag kom moren min til meg, og i går - mor-i-lov (svigemor). Hun var med oss da jeg mottok penger fra kartet. Jeg skrevet om det i går. I går og i dag vi drakk te og snakket. Vi snakket om livet, arbeid, diskutere nyheter. Min kone og jeg elsker å ta imot gjester. Og nå har vi nettopp hatt kveldsmaten og sitte ved TV. Det er hyggelig å sitte hjemme om kveldene. Og i morgen skal jeg gå på jobben igjen.
старый 20.11.2010, 00:35   #92
Senior Member
 
аватар для Aliena
 
Регистрация: 09.2010
Проживание: Arendal
Сообщений: 2.552
Репутация: 22 | 5
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Og i morgen skal jeg gå på jobben igjen.
God dag og hjelp til jobb, Kru-Bum-Bes!

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
I dag kom moren min til meg
Jeg tror at det er bedre å skrive "Mora mi besøkte meg"

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Det er hyggelig å sitte hjemme om kveldene
Det er hyggelig å være hjemme...
старый 20.11.2010, 22:06   #93
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
Aliena посмотреть сообщение
God dag og hjelp til jobb, Kru-Bum-Bes!
Hei Aliena. Takk, men hvorfor skrever du så sjelden?

Hei!
I dag var det ikke noe spesielt. Jeg kom hjem fra jobb og sov i en time. Da min kone og jeg gikk en tur. Men vi kom tilbake snart: det var kaldt, men det er litt snø på gata. Om kvelden hørte vi sanger om andre verdenskrig. Kone liker sanger av Mark Bernes. Da så vi klipp av David Bowie. Det er bra at i dag jeg kan legge seg for sent. I morgen har jeg en fridag. God helg!
старый 21.11.2010, 10:38   #94
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God morgen!
Søndag er den beste dagen i uken. Jeg kan stå opp klokka åtte og lese en avis. Alle sover ennå, og ingen forstyrrer meg. Jeg har blitt gammel og kjedelig i 27 år!
Avisen skrever om været i Norge. Den sier at i de neste to ukene blir det kaldt. Du kan lese artikkelen her.
http://www.klartale.no/norge/article2480.zrm
Det er ikke nødvendig å fortale den. Men artikkelen er interessant. Den inneholder mange nye ord om været.
25 minusgrader er kaldt temperaturen for land med høy luftfuktighet. Men i byen min er det kaldere vær. Selv om de neste to ukene temperaturen vil bli 10-15 minusgrader. Og nå er det kaldt og sol. Selv det er litt snø I byen. Dress varmt og ikke bli syk!
старый 21.11.2010, 21:27   #95
Member
 
аватар для Schatzbekk
 
Регистрация: 06.2008
Проживание: Во дворце ;)
Сообщений: 151
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
elele посмотреть сообщение
Цитата:
Krum-Bum-Bes
I dag har jeg hjulpet min far.
I dag hjalp jeg faren min.
Du bruker adverb "idag", her fokuserer du på en bestemt tidspunkt i fortida, derfor er det riktig å bruke preteritum.
Det er riktig å bruke Presens perfektum i denne setningen. Pres.perf. brukes hvis en handling eller tilstand er startet i fortiden og ikke er avsluttet, men strekker seg i nåtida (i dag - betyr at dagen ikke er avsluttet). Vi bruker PP sammen med i dag, denne uken, denne måneden, i år.

Du kunne skrive: Jeg har hjulpet faren min i dag. (min far også riktig)

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
de neste to ukene blir det kaldt
du kan skrive UTEN "det" - blir kaldt

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
er kaldt temperaturen
Hvis du bruker substantiv i bestemt form - da adjektiv KALD skulle også stå i bestemt form - kalde,
Men om temperaturen kan vi si - lav elle høy. LAV TEMPERATUR
Lykke til
__________________
Хочешь добиться цели - иди к ней!!!
старый 21.11.2010, 22:16   #96
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Цитата:
TatyanaSic посмотреть сообщение
Hvis du bruker substantiv i bestemt form - da adjektiv KALD skulle også stå i bestemt form - kalde
Jeg har bare glemt. Naturligvis med "e".

Цитата:
TatyanaSic посмотреть сообщение
du kan skrive UTEN "det" - blir kaldt
Цитата:
TatyanaSic посмотреть сообщение
LAV TEMPERATUR
Jeg visste ikke om det..
Tatyana, mange takk for hjelp og ny informasjon!
старый 21.11.2010, 22:25   #97
Member
 
аватар для Schatzbekk
 
Регистрация: 06.2008
Проживание: Во дворце ;)
Сообщений: 151
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Det er vanlig å gjøre feil i begynnelse. Det kommer automatisk med praksis. Viktigste er at du forstår det
старый 22.11.2010, 20:41   #98
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld!
Jeg leste en artikkel om en politimann fra Telemark, som praktiserte av skyting i leiligheten hans. Han satte sine naboer og andre mennesker på dødsfare. Han skjøt inn i veggen, men kula kunne gå gjennom den og såre noen. Politimannen kunne til og med drepe noen. Heldigvis skjedd det ikke. Men naboene ble redd og anmeldt til politimannen. I tillegg var det en annen mann, som også er trenet til å skyte. Han var 20 år gammel. Selvfølgelig var politimanns aksjon dum og uprofesjonell. Jeg trodde dette kunne skje bare i Russland.
Dere kan se på denne artikkelen her. http://www.klartale.no/norge/article2485.zrm
старый 23.11.2010, 22:14   #99
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

Hei, alle sammen!
Jeg har et spørsmål. Er det noe nettsteder lik russisk kontakt i Norge? Hvor ofte kommuniserer folk over Internett I dette landet? Det er interessant å lese hva de sier. Og jeg vil prøve å forstå hverdagsspråk. Det er for tidlig å registrere eller skrive noe for meg ennå. Men jeg vil bare lese. Jeg er ikke så i norsk. Og nettsteder må bli fri. Jeg vet ikke mye om komputere og Internett, og jeg også vet ikke hvilke nettsteder i Norge er betalt.
Takk!

Последний раз редактировалось Krum-Bum-Bes: 23.11.2010 в 22:14.
старый 24.11.2010, 18:56   #100
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию ответ: Ka som skjedd hos deg idag?

God kveld!
Elele, takk for svar i private mail!
I går leste jeg at en norsk flyplass kansellerte flere avganger. I en passasjers kofferten ble funnet en bombe. Politiet, eksperter og militær ble invitert til flyplassen og den ble stengt. Men bomben var falske. Denne passasjer var i Forsvaret. Han bar en mock bombe for militære øvelser. Men han fortalte ikke noen om dette, og det var alarm på flyplassen. Som et resultat, kunne mange passasjerer ikke får på flyet.
Dette skjedd i Bergen. Dere kan lese om det her.
http://www.klartale.no/norge/article2490.zrm
Для отправления сообщений необходима Регистрация



Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 11:17


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.