![]() |
|
![]() |
#21 |
Junior Member
Проживание: Норвегия
|
![]()
Hvordan skal dere feire jul i år?
I morgen tenkte jeg å begynne med julegaveshopping. Det er litt sent denne gangen, og jeg håper at ikke alt er utsolgt i butikkene. Har ikke store planer for handlingen, men vil allikevel gjerne unngå stress om det er mulig. Selv vil jeg feire Jul på Lillehammer, hos min svigermor. Der får vi servert pinnekjøtt, pølser og medisterkaker sammen med potet og kålrotstappe. Jeg er ikke så glad i pinnekjøtt og i tillegg synes jeg det lukter dårlig, men heldigvis er jeg ikke tvunget til å spise det. Hurra for pølser og medisterkaker ![]() Selv lagde jeg ribbe i år, og håper å få minst en middag med lutefisk på bordet. Jeg er enig med de som påstår at lutefisk ikke har noe smak, men sammen med tilbehør er det noe helt annet synes jeg. Vi pleier å bli invitert på en lutefiskkveld hos en kompis hver januar, håper vi tar med oss den tradisjonen også i 2012 ![]() |
![]() |
#22 |
Гость
|
![]()
Hei Arica!
![]() ![]() ![]() På Jul var sammen med min nærevennina.Maten på bordet var både norsk og russisk ![]() ![]() ![]() Alle liker en tipysk russisk salat"Olivje" som i Norge heter "russisk salat",derfor lager jeg den hvert år ![]() For masse gaver! ![]() For god humør! ![]() Med hydelig musikk og levende lys var det veldig koselig! ![]() og mitt favoritt eventyr fra barnedommen"Tre notter til Askepott" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jeg ønsker alle God Jul og Godt Nytt År! ![]() |
![]() |
#24 |
Гость
|
![]() |
![]() |
#29 |
Гость
|
![]()
«Песня рождественского вечера» . Maj Britt Andersen
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=uYADOlaJrYc «Веселого рождества» . Odd Nordstoga & Sissel Kyrkjebø http://www.youtube.com/watch?feature...&v=CeOLglPvWmg «Звезда горит в ночи» Oslo Gospel Choir http://www.youtube.com/watch?feature...&v=pyZmeUCtrcs I 1947 fikk Storbritania sitt første juletre fra Oslo som en spesiell takk for all hjelp under okkupasjonen i 1940-1945.С 1947 года город Осло ежегодно дарит большую ель городу Лондону в знак благодарности за помощь Великобритании в годы Второй мировой войны. Возраст ели, как правило, 50-60 лет, а высота - более 20 метров. Ель тщательно выбирают в окрестных лесах Осло и валят в торжественной обстановке. При этом присутствуют британский посол в Норвегии, мэр Осло и глава районного совета Вестминстера. Потом ель перевозят по Северному морю на корабле и устанавливают на Трафальгарской площади в центре Лондона. Зажигание огней на норвежской ели в Лондоне в начале декабря стало важной рождественской традицией для многих жителей города. http://www.travellers.ru/youtube_vid...nning-i-london |
![]() |
#30 |
Гость
|
![]() ![]() ![]() Добавлено спустя 5 часов 4 минуты: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=-_6ulE8fDu8 eg snublet omkring i svarteste natten Da tente du stjernen med lys ifra deg Jeg følte meg ensom og tom og forlatt Da du viste du tenkte på meg Jeg hutret og frøs da du gav meg din varme Du så vel at jorda var naken og kald Du lengtet til meg, og du sendte meg barnet Og viste meg vei til en stall Himmel på jord En nåde så stor Jeg er'ke alene Her jeg bor Jeg sloss og jeg led, gjorde alt for å vinne Da hørte jeg englene synge om fred Legg våpnene ned, det er jul du må finne En fred inni hjertet et sted Himmel på jord En nåde så stor Jeg er'ke alene Her jeg bor Hver gang jeg ser opp på min himmel så vet jeg At undrenes under er det som har hendt Jeg føler meg trygg for jeg slipper å lete Nå vet jeg hvor stjernen ble tent Himmel på jord En nåde så stor Jeg er'ke alene Her jeg bor Jeg er'ke alene her jeg bor... В Норвегии первые рождественские открытки были напечатаны в 1883 году, а с начала ХХ века написание поздравительных открыток стало традицией и в Норвегии. С появлением интернета популярность открыток немного снизилась, однако в 2011 году в Норвегии всё же было отправлено около 15 миллионов рождественских открыток и писем, то есть около трёх штук на каждого жителя страны. Последний раз редактировалось Katten: 25.12.2012 в 20:32. |
![]() |
#31 |
Гость
|
![]()
Norske barn får julegaver for nesten 11 milliarder i år
Точнее,10,7 млрд в год. По возрастным группам: -Родители от 40 до 59 лет являются самым щедрымu. Они закупают в среднем на 2125 млн. рождественских подарков для своих детей. - от 25 до 39 лет - в среднем 819 миллионов. -Поколение "60 +" распределяют свои дары 2125млн - на своих детей и 1621 млн. -на внуков ![]() http://www.aftenposten.no/familie-og...r-7384518.html Последний раз редактировалось Katten: 29.11.2013 в 23:02. |
![]() |
#36 |
Гость
|
![]()
Приближается декабрь)В Национальном музее архитектуры проходит выставка и конкурс пряничной архитектуры "Взгляд в будущее:через столетие". Сьедобная версия /fremtidens pepperkakehus/) Уже выставлено несколько работ .Представляю какой аромат там витает..мммм...)
![]() Регистрация заканчивается 24 ноября. Здания должны быть сделаны из не менее 80 % пряников или чего-то другого съедобного, а также должны быть установлены на" 45x45 см" пластины . ![]() Жюри выберет победителей из архитекторов,кондитеров и студентов по дизайну.А 4 января выставка закроется и всю вкуснятину сьедят.Вот так!)) P.S.Это пряничная версия Собора Василия Блаженного выиграла приз зрительских симпатий в 2012 году. ![]() |
![]() |
#37 |
Гость
|
![]()
Frank Skovrand-Jeg håper Nissen liker meg
я тоже надеюсь) Ja så står julen for døren igjen da. Huset vaskes ned fra tak til gulv og advents lysene settes fram. ![]() ![]() ![]() Jakten på den perfekte ribba startes)))Butikker løpes ned og ribbene blir sjekket og veid. Juletre blir skaffet enten ved egen hogst eller kjøpt av en juletreselger. Julenek blir også kjøpt. Neket settes opp i nærmeste tre sammen med meiseboller, nøtteposer og solsikkefrø på fuglebrettet for småfuglene må jo ikke glemmes. Det står så pent pyntet og med tente lys borti hjørnet i stua, men slik at alle ser det. Pakkene er for lengst klemt og ristet på, men nissen og bare han kan dele de ut)))) ![]() ![]() |
![]() |
#38 |
Гость
|
![]()
Julefotografering av kongefamilien på Slottet i Oslo onsdag ettermiddag. Kong Harald, Marius Borg Høiby, kronprinsesse Mette-Marit, kronprins Haakon, prins Sverre Magnus, dronning Sonja og prinsesse Ingrid Alexandra beundrer pepperkakeslottet levert av Fridheim barnehage i Oslo. POOL Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
![]() ![]() |
![]() |
#39 |
Гость
|
![]()
24 tips til alternativ julekalender:
1. desember Skrive ønskeliste til julenissen. Pakk gjerne inn en konvolutt med adressen til Julenissen: Julenissen, 1440 Drøbak. ![]() 2. desember På lommelykttur ute i mørket. Dette blir ekstra gøy om man gjemmer unna en liten skatt. Et tips er noe dere kan dele, for eksempel en sjokolade. ![]() 3. desember Lage marsipanfigurer. Pakk gjerne inn marsipan og konditorfarge. Dette blir i tillegg fine gaver. ![]() 4. desember Gå på julekino. Sjekk hva som er årets julefilmer for barn. Dette vil garantert sette hele familien i julestemning. ![]() 5. desember Gå i svømmehallen. Pakk inn ungenes badedrakt, svømmebriller eller en badeleke. ![]() 6. desember Lage julepynt. Hjemmelaget julepynt er den fineste, og man kan lage mye fint ved hjelp av enkle midler. Legg frem farget papir, limstift, saks, fargeblyanter, penner, klistremerker og glitter. ![]() 7. desember Pynte rommet til jul. Det er ekstra stas med julestemning på eget rom. Her kan noe av pynten fra dagen før komme til nytte. ![]() 8. desember Barna legger foreldrene. Omvendt legging er morsomt. Barna pusser tenner på de voksne, forteller eventyr osv. Her er det lov for mamma og pappa å gjøre seg litt umulige. Tips: Begynn leggingen litt tidlig enn normalt. ![]() 9. desember Male syltetøyglass. Tomme syltetøyglass er fine å bruke til å gi bort hjemmelagde pepperkaker, marsipanen og andre julegodteri. La barna dekorere glassene, pakk dem inn og dere har supre julegaver. ![]() 10. desember Lage til- og fra lapper til julegavene. Klipp ut former i rødt papir, lag lapper av barnets håndavtrykk, mal med fingermaling og dekorer med glansbilder. URL=http://pixs.ru/showimage/DSC00908JP_8434761_19698105.jpg] ![]() 11. desember Gå på kafé sammen etter skolen eller barnehagen. Dette er en fin måte å avslutte uken på både for store og små. ![]() 12. desember Gå på biblioteket. Lån bøker dere kan kose dere med sammen. Lesetips: Karsten og Petras julebok, Snekker Andersen og julenissen, Pulverheksa møter julenissen. ![]() 13. desember Bake lussekatter. I år faller Luciadagen på en søndag. ![]() ![]() 14. desember Lage gavepapir. Rull ut en rull med gråpapir på gulvet, tegn, mal og dekorer. Vips så har dere hjemmelaget og miljøvennlig gavepapir. Gråpapir kan kildesorteres som papir, i motsetning til glanset gavepapir som kastes i restavfallet. ![]() 15. desember Barna får velge middag. Dere kan handle inn på butikken sammen det barnet ønsker seg til middag. ![]() 16. desember Gå på juleforestilling sammen. Kjøp billetter på forhånd og pakk dem inn på den aktuelle datoen. Sjekk lokalavisen for hva som skjer av juleaktiviteter for barn der dere bor. Mange bibliotek arrangerer forestillinger og høytlesninger før jul. Det samme gjør skoler og lokale teatergrupper. ![]() 17. desember Spille spill. Brettspill-kveld er hyggelig for hele familien. Om du vil, så pakk inn terninger, brikker og kort fra en kortstokk. ![]() 18. desember Finne juletre og gi det et navn. Personifisering av treet vil slå an hos unger. «Kom, nå skal vi pynte Åge»! ![]() 19. desember Bake pepperkaker og pepperkakehus. Pakk eventuelt inn en pepperkakeform og pynt. Lager du egen deig, så husk at denne må lages kvelden i forveien. ![]() ![]() ![]() 20. desember Gå på skøyter eller ake. Er det snø der dere bor, er aketur en morsom og enkel aktivitet å gjøre sammen. Skøyter kan en gå på uansett vær. Sjekk åpningstidene i din lokale skøytehall. ![]() ![]() ![]() 21. desember Julefilmkveld. Lag en haug med popcorn og benk dere foran TV-en med masse puter og pledd. Filmtips: Pippis jul, Grinchen, Alene hjemme, Reisen til julestjernen, Polarekspressen, Arthurs julegaverace, Gutten og snømannen. ![]() 22. desember Blåse is-såpebobler ute. Når det er kuldegrader ute fryser såpebobler til is. Pakk inn en flaske med såpebobler til denne dagen. ![]() 23. desember Pynte juletreet. Kvelden før kvelden. Lag kakao, sett på julemusikk og pynt treet sammen. Til kalenderen kan du eventuelt pakke inn litt julepynt eller kanskje selveste julestjernen. ![]() ![]() 24. desember Gå på skattejakt. Lag et skattekart for å finne dagens første julegave. Det er lurt å velge en liten gave som vil holde ungene i aktivitet en stund, da kortes ventetiden ned til kvelden ![]() Kilde: Loop. |
Для отправления сообщений необходима Регистрация |
опции темы | |
|
![]() |
||||
Тема | Автор | Разделы & Форумы | Ответов | Последнее сообщение |
Peter Beste (Black Metal Photography) | Neurot | Изобразительное искусство | 8 | 09.04.2004 23:35 |
Реклама | |
![]() |