![]() |
|
![]() |
#41 |
Member
Проживание: New York (USA)
|
![]()
Olgan, nej, jag bor i New York. Men jag har sett ganska många svenska filmer och läst ganska mycket svensk literatur för att kunna säkert säga att många blandar ihop dessa två vokaler.
Olgan, nej, men jag har sett ganska många filmer och hört många människor från Stockhomt för att kunna säga säkert att dessa två vokaler inte skiljes i Stockholm. "ä" och "e" uttalas på samma sätt i den staden. jag vet inte hur det är i andra.
#42 |
Member
Проживание: Sverige
|
![]()
Å, ok, förlåt
![]() ![]() [quote=regn;124485]Olgan, nej, jag bor i New York. Men jag har sett ganska många svenska filmer och läst ganska mycket svensk literatur för att kunna säkert säga att många blandar ihop dessa två vokaler.quote] Ok, kanske det...Jag hörde ju att de "sväljer" några bokstäver,så har detta fall kanske något att göra med det. Lingvister säger att om man tar bort skånska diftonger, då får man det riktiga svenska språket. ![]() |
![]() |
#43 |
Member
|
![]()
Ooooj... Jag har en vän från Skåne. Han talar en mycket finurlig dialekt med roliga ljud som verkligen liknar sina danska ekvivalenter :-) "sdanska" :-)
|
![]() |
#44 |
Member
|
![]() |
![]() |
#45 |
Member
|
![]()
O ja, detta R kan förvirra nån som helst. Och med det här R finns det inga retroflexiva konsonanter i svenska: barn [baRn], pärla [pεRla], ärligt [εRlit].
|
![]() |
#48 |
Member
|
![]()
Det är ju inte så svårt som du tänker
![]() ![]() Jag har en kompis som är dansk. Hon säger att det finns nästan ingenting från danska i skånska. Men hon är från Jutland. |
![]() |
#51 | ||
Senior Member
Проживание: Reval
|
![]() Цитата:
Цитата:
![]() |
||
![]() |
#52 |
Junior Member
Проживание: Bulgaria
|
![]()
Здравствуйте! Простите, что врываюсь так в ваш разговор, просто уж больно интересно!
Я сама начала изучать в школе шведский, вот уже как второй год, но обучение не очень то усиленное, все таки второй язык.(а жаль!). Сейчас очень хотелось ответить на шведском, но жаль не могу найти шведскую клавиатуру ( тоесть как с ней справлятся?). Но очень хочется, и я почти все поняла из того, о чем вы говорили (как здорово!). Очень интересно узнать кто сколько лет изучал шведский из вас и бывал ли кто-то в Швеции? Моя учительница по шведскому языку ни разу не бывала в Швецию и явно ощущается разница между нею и "чисто"- говорящими шведами. Спасибо за внимание. Och jag heter Rita, och jag kommer fran Bulgaria ![]() |
![]() |
#53 |
Junior Member
Проживание: Rostov-on-Don
|
![]()
Hej Rita!!! Förlåt, jag har inte förståt studerar du svenska i din skolan eller själv?
Jag studerar svenska i 4 år redan. Och jag bodde i Sveriges Lappland 1 år.Det var jettebra tid i mitt livet. А шведскую клаву очень легко настроить.Видишь значек языка на нижней понели управления? Кликни по нему правой кнопкой мыши и выбери пункт "параметры" в открывшемся окне нажми "добавить" и выбери язык и нажми "Ok" и всё ![]() |
![]() |
#54 |
Junior Member
|
![]() |