Valhalla  
вернуться   Valhalla > Шведский клуб > Основные шведские форумы > På svenska
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 26.03.2008, 21:32   #21
Member
 
аватар для Gullvivskrans
 
Регистрация: 02.2005
Сообщений: 802
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Да будь я и негром преклонных годов,
И то - без унынья и лени -
Я шведский бы выучил только за то,
Что им разговаривал Benny
старый 24.06.2008, 22:42   #22
Junior Member
 
Регистрация: 06.2008
Сообщений: 2
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Jag började plugga svenska för att jag tyckte det var kul att kunna nåt som bara få kunde. Sen blev jag tagen på riktigt.

Skoj att hitta ett tråd på svenska här. Fast jag fattar inte vad är poängen med att skriva på svenska på ett ryskt forum, man kan ju inte bättra på sina kunskaper på så sätt, jag menar, det är ingen ide att prata svenska med ryssar som , dessutom , pratar det ytterst dåligt som man enkelt ser när man läser de flesta inlägg här.
старый 25.06.2008, 06:27   #23
Member
 
аватар для Gullvivskrans
 
Регистрация: 02.2005
Сообщений: 802
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Ärligt talat så har jag aldrig förstått sån slags motivering som statusjakt (att vara typ bland de få utvalda som får ha eller kunna ngt).

Tråd på svenska dyker upp här å där på många utländska, jag menar ickesvenska forum, och ingen, tom själva svenskar, betraktar det som ngt pinsamt eller konstigt. Tvärtom bevittnar det bara om ett ökande intresse till svenskan vilket enligt mig är oförnekligen ett av världens vackraste språken. Ja, lite förälskad ska man vara.

Visst vill man förbättra sina kunskaper i svenska så ska man helst registrera sig på ngt svenskt forum , tex. www.ungdomar.se för att umgås med människor dess modersmål är svenska å på så sätt kanske undvika andras fel upprepande.

Men ändå, va e de för poäng att generalisera så ryssfientligt? Man kan bara gissa hur bitter det känns att det visar sig att de få utvalda blir fler å fler å då blir de inte alls utvalda.
старый 25.06.2008, 10:06   #24
Junior Member
 
Регистрация: 06.2008
Сообщений: 2
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Det var ingen som helst ryssfientlig generalisering. Och att allt fler kan svenska nu stör mig inte alls trots allt du säger.

Mrn tack ändå för svaret, det var trevligt att äntligen läsa en riktig svenska här, inte Pogodina-svenska

Och apropå det... Natalia Tolstaja, vill jag minnas, sa en gång att hon började läsa svenska just pga viljan att kunna nåt som andra inte kunde. Vilket hindrade henne dock inte från att bli en av de mest framstående vetarna av svenska i SU och Ryssland. Var hon då också ute efter status va?
старый 20.11.2009, 11:17   #25
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Det är en svår fråga. Jag hörde en sång av Kent och strax förälskade jag mig i svenska språket. Jag har knappt läst svenska i tre månader redan, så jag är inte bra i det än. Egentligen jag är här, eftersom skulle jag vilja att lära mig något mer spåket.
P.S. Jag skulle uppskatta nån hjälp och rättelser. Tusen tack!
старый 20.11.2009, 16:28   #26
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Ni äro välkommna här =)

Ni skriva mycket bra för en som läst svenska bara i tre månader.

hvar ville Ni tala om ?
старый 20.11.2009, 21:52   #27
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Tack, det är väldigt snällt av dig. Förresten, kan man använda ”ni” medan man pratar med något? Eller det är en hövlig förm att adressera till ngt som är i tysk?
Var läste du svenska? Var du född i Sverige eller du har varit där för många gånger?
старый 21.11.2009, 12:22   #28
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

I Sverige lär man änvända fast alltid "du".. Det är ej ohövligt att tilltala varandra på detta sätt. Problemet är att jag icke gillar, när man duar så oft, därför säger jag oft andra former, som man icke mer säger..

Jag säger nämligen "Ni" i alla fall, när jag skulle säga Sie/Ihr på tyska. Tämligen oft finns det också hos mig bruket att säga med tredje person: vill min herre säga något?

Svenska verkar vara det svagaste av mina språk, för jag upphört läsa det. Jag hatar det moderna språket, detta svengelska, jag vill då hellre tala på engelska med svenarna i stället därför. Detta vulgara ospråk står jag icke längre och talar och skriva, hur jag sett i böcker av August Strindberg.

Ja, sprecht Ihr deutsch?
старый 23.11.2009, 09:39   #29
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
Versteher посмотреть сообщение
I Sverige lär man änvända fast alltid "du".. Det är ej ohövligt att tilltala varandra på detta sätt. Problemet är att jag icke gillar, när man duar så oft, därför säger jag oft andra former, som man icke mer säger..
Nu har jag förstått dig (eller "Er"?) . När man kan säga ”icke”? Finns det något för skillnad mellan ”inte” och ”icke”? Märkte jag att du satte ”icke” framför verbet, medan brukar man sätta ”inte” efter ett verb. Kan du förklara det?

Цитата:
Versteher посмотреть сообщение
hos mig
Hur kan man översätta den här konstruktionen?

Цитата:
Versteher посмотреть сообщение
Ja, sprecht Ihr deutsch?
Jag kan lite tysk, men som vad jag visste, hjälpte mig så mycket att lära mig svenska.
старый 30.11.2009, 12:55   #30
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

"Hos mig" betyder detsamma som tyskt "bei mir" och ryskt "у меня".

Det finns ingen skillnad mellan "icke" och "inte", emedan "icke" aer foeraeldrat.

"Ej" behaaler dock en skillnad, men jag begripper det aennu inte. Oeftare saag jag "ej" hos verben i Imperativen. Men jag vet inget fall, naer i staelet foer "ej" man ej faar saega "inte".
старый 03.12.2009, 00:47   #31
Junior Member
 
Регистрация: 03.2009
Проживание: Voronezj och dettes region :)
Возраст: 33
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Jag tycker mycket om ABBA, ROxette, Cardigans och Hives, och allting om Sverige. Så nu jag läser den också. Svenska är kul!!!
старый 11.01.2010, 20:29   #32
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

det var länge sen) jag har funnit ABBAs svenskt album och jag trode då att svenskt språk var så vackert)))))) och då började jag läsa svenska))))) och jag har aldrig ångrat om det)))
старый 14.03.2010, 01:39   #33
Junior Member
 
Регистрация: 03.2010
Сообщений: 2
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Hej alla! Jag är novis här. Jag studerar svensk historia på universitetet och jag tycker mycket om Sverige och dess kultur! Jag också läser svenska på kvälskursen.

Jag vill tala med någon på svenska!!! Vill ni vara så snäll och prata med mig? =)) Jag kommer att mycket tacksom! =)
старый 14.03.2010, 03:03   #34
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Jo, det vore ganska trevligt att tala svenska.
Vilken kurs går du på? Är den nyttig nog? Jag har besökt kursen ett par gånger men har inte sett att människorna läser språket där. Den tycktes bara som en klubb, och fortsätte jag att läsa på egen hand.
старый 14.03.2010, 12:36   #35
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

ah! det har jag hört) när jag har läst svenska på egen hand använde jag alla läroböcker som kunde jag finna (det var två: en tysk lärobok och en svensk lärobok) och skrev jag till svenska människor (nu gör jag det också) men... jarg tror att det är tungt att läsa svenska och andra språk på egen hand... jag går i svenskcenter nu som är i rggu. om du bor inte så långt från Moskva kan du gå där också))) du kan ens prata med riktiga svenska människor där))))))
старый 14.03.2010, 23:55   #36
Junior Member
 
Регистрация: 03.2010
Сообщений: 2
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

MaxQuiet, Jag förstår dig. Det är inte bra, när lärare kan inte ge dig trevilg kunskap. =(

Jag bor i Sankt-Petersburg och går på kursen i SPb universitetet. Det är mycket bra och nyttig, men dyr =(

Ulrika-helen, Vad sökte du svenska människor? =)) Prata med svensk är bäst sätt för läsa svenska!

P. S. Om gör jag felen, säga det och hjälpa mig! )
старый 15.03.2010, 13:47   #37
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Nikita Kataev: Jo, priset spelar en viktig roll när väljer man kursen.
Men högt pris och människorna som träffar sig att snacka på ryska får inte ge framgångsrik resultat. Oavsett av bra lärarinna.
Därför att det är alla kommersiella kursers ämne, att lära människor på länge och ta pengar från dem.
Det bäste är att gå på kursen i Sverige. Var du någonsin där,Ulrika-helen?
__________________
Mors gaudet succurrere vitae
старый 19.03.2010, 20:30   #38
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Nikita, jag har aldrig varit i Sverige men om jag kan den sommaren ska jag åka till Sverige)) jag vet att om jag läsa svenska som mitt först eller andra kan jag äve gå på gratis kurs där!!============ men... jag vet inte precis om jag kan åka till SVerige i sommaren...
старый 19.03.2010, 21:12   #39
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
Jag har besökt kursen ett par gånger men har inte sett att människorna läser språket där.
De som har lust att läsa så läser de, tror jag. Vilken kurs deltog du i? Var den vid universitetet eller i en privat skola?

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
Den tycktes bara som en klubb, och fortsätte jag att läsa på egen hand.
Jaså. Det är ganska djärvt av dig. Hur läser du själv? Vilka läsböcker använder du? Har du något system eller hur? Jag har köpt en svensk grammatik av Chekalina och Zhiltsova, men jag är nog inte säkert att det är bra därför att jag inte har någon annan att jämföra med.

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
Det bäste är att gå på kursen i Sverige
Jag tänker på att ta kursen i Sverige. Har du nånsin tagit en sommarkurs där?

Цитата:
Nikita Kataev посмотреть сообщение
P. S. Om gör jag felen, säga det och hjälpa mig! )
Jag tror att det skulle vara "om jag gör (skriver) ett fel, säg det till mig."

Цитата:
Nikita Kataev посмотреть сообщение
Jag vill tala med någon på svenska!!!
Jag vill gärna tala med dig!
старый 19.03.2010, 22:20   #40
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

oj! ursäkta mig!! jag har et fel med era namnen))))) det svarade jag till Maxquiet))) Nikita, du kan söka svenska människor på "skype" om du har det))) och på andra saker som det)))))) om vara sann svenska människor finner mig själva))))))) aå! du ville tala med någon minns jag!!)))) jag skulle va' så glad om jag kunde tala med dig också))))
Для отправления сообщений необходима Регистрация



Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 17:20


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.