Valhalla  
вернуться   Valhalla > Шведский клуб > Основные шведские форумы > På svenska
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 19.03.2010, 22:40   #41
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Ulrika-helen,som jag fattade det, så läser du svenska på kursen vid rggu. Får jag ha en oblyg fråga är du snäll? Hur mycket betala du för den? Och hur ofta går du dit?
старый 19.03.2010, 22:53   #42
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

jag betalar inte för det ty jag är en studentska av rggu)) men jag vet att om du är inte en student där kan du gå på kursen för som måste du betala... jag har ett lektion i veckan ty jag studerar bara först år och jag har bara ett språk som är engelska( men nästa år planerar jag gå mer och mer... jag vet inte precis... kanske ska det va' fyra lektioner eller så))
старый 19.03.2010, 23:34   #43
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Sandy, du frågar om sommarkurser i Sverige. Där har jag varit aldrig. Läser bara deras sidor, men har inte lagom pengar nu att gå dit och studera.
Det finns tiotals kvälls- eller söndagskurser i Moskva, men jag har deltagit i två av dess: på Swedlang och Nordicschool. Jadå, det vore kult att studera på de där kurser, om andra deltagande skulle inte störa varandra att konsentrera sig på svenska språket och talade bara svenska. Då lät jag bli att hitta på bra kurser och läser utan lärarenas hjälp nu. Bara böcker är mina lärare, och skriver jag några ord på ett chat ibland. Läsboken som namnade du såg jag aldrig och hörde ingenting om den. Jag brukar att läsa böcker på datorn och har dem hundratals. Att lyssna på bandet är ofelbart att använda.
Ulrika-helen, vet du nånting om gratis sommarkurser? De är ganska dyrt som kan jag doma. Åh, ursäkta. Precis, du kan få ett stipendium om du är studentska och pluggar svenska. Så vad väntar du då? Den 31 mars är den sista dagen att skicka ansökan till SI!
__________________
Mors gaudet succurrere vitae
старый 20.03.2010, 00:03   #44
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Maxquiet, jag studerar där bara först år. svenska ska bli mitt andra språket bara nästa år och då ska jag tänka om de underbara kurser)) nät kan jag bara ha ett lektion i veckan och ibland kan jag se i svenskcenter svenska människor))))) du har satt någott om swedlang... för tre år sedan ville jag att studerar där... men om jag förstår dig du tycker om inte den platsen... kan du berätta mer om dem? det är mycket ryktigt för mig att veta... om du vill du kan skriva bara för mig om det kan vara)) och om den tingen låter inte kan du skriva på min mail)) [email protected]
старый 20.03.2010, 01:51   #45
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Ulrika-helen, spelar det någon roll att du är första års student? SI:s kurs kräver ett papper från din lärare, han får berätta dig och visa dina märker. Du kan be honom (eller henne) att göra det, det ska inte ju vara så svårt!
Om swedlang skolan kan jag inte ge dig ett fullt svar, det var i hösten och jag har ju glömt detaljer. Jag ska säga bara att lärare förklarade förr mycket på ryska. Men svenska språkets aura behövdes för bra utbildning. Till sist bestämmde jag att priset var dyrt också, därför att jag måste betala för kursen ett halv av min avlöning.
старый 20.03.2010, 11:34   #46
Junior Member
 
Регистрация: 01.2010
Проживание: Krasnoarmeysk
Возраст: 32
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Maxquiet, min lärarinna sa att jag kunde gå på denna kurser gratis om jag har svenska språket som först eller andra. så ska jag har det som andra nästa år))) men jag ska försöka att veta mer om det))) kanske kan jag verkligen att ha det även nu)))) jag tror att din lärare (elller lärarinna de vet jag inte) förklarade mycket i ryska ty du kom att läsa svenska från början... och när hon eller han talade svenska dom behövde att alla som var där förstod dem)))) när jag kom i svenskcenter och besökte ett lektion trode jag att lärarinnor där var inte så bra i svenska. men jag visste verkligen att studentskur som var på det lektion visste inte så mycket)))) när denna lärarinnor talade med en svensk man deras svenska var flytigt och jag kunde även förstå dem ibland))))))
старый 23.03.2010, 23:48   #47
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
du frågar om sommarkurser i Sverige. Där har jag varit aldrig. Läser bara deras sidor, men har inte lagom pengar nu att gå dit och studera.
Tack för ditt svar, Max. Jag såg inte först men här finns det några nyttiga trådar om sommarkurser.

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
Jadå, det vore kult att studera på de där kurser, om andra deltagande skulle inte störa varandra att konsentrera sig på svenska språket och talade bara svenska
Ja, det håller jag med om i visst utsträckning. Dessutom är det en lärare som skulle inte störa elever att hålla på saken, utan hjälpa dem. Varför läser du ändå svenska? Angår det ditt yrke eller hur?

Цитата:
Ulrika-helen посмотреть сообщение
ag betalar inte för det ty jag är en studentska av rggu
Vilken tur! Det är kanske var jag skulle ha börjat läsa vid.
__________________
Med vänlig hälsning,
Sandy
старый 01.04.2010, 00:51   #48
Junior Member
 
аватар для Mix89
 
Регистрация: 04.2010
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Hej
Jag blir så glad av att se att det finns så många människor som tycker om och vill lära sig mitt språk! Om ni behöver hjälp med någonting så skriv bara till mig

Vi prosto otlishnie! Oshen molodetz! Radost i respekt vsem
старый 01.04.2010, 21:19   #49
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Hej Mix89!
Fint att man som kan svenska som modersmål har sällat sig till vårt samhälle.
Om du läser ryska och har några frågor vi kan gärna hjälpa dig!
старый 01.04.2010, 22:49   #50
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Mix89,hej och välkommen till vårt forum! Tveka inte att fråga om du behöver någon hjälp med ryska. Bor du någonstans i Ryssland?
старый 02.04.2010, 00:30   #51
Junior Member
 
аватар для Mix89
 
Регистрация: 04.2010
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Max - Tack man. Detsamma. Fråga mig vad du vill så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan

Sandy - Tack också . Ja zhivy v Stockholme. Sam?
старый 02.04.2010, 12:13   #52
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
Mix89 посмотреть сообщение
Ja zhivy v Stockholme. Sam?
Jag bor i Ryssland, namligen i Moskva. Nu kommer jag att fråga samma sak, men om ryska. Varför började du läsa ryska? Kom dina föräldrar från Ryssland?
старый 08.04.2010, 14:23   #53
Member
 
аватар для Elsa Ingeborg
 
Регистрация: 03.2010
Сообщений: 937
Записей в дневнике: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Hello everybody! I have recently begun learning Swedish, but met a lot of difficulties with pronunciation of some words.
p.s. Who can say how to write Swedish letters from usual English-Russian keyboard.
старый 08.04.2010, 15:02   #54
banned
 
Регистрация: 04.2009
Проживание: Boreal
Сообщений: 2.706
Репутация: 5 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

aa -> å (norwegians write so sometimes, possible swedens also)
oe -> ö
ae -> ä

"->" means "used instead of"
старый 08.04.2010, 18:31   #55
Junior Member
 
аватар для Mix89
 
Регистрация: 04.2010
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
Sandy посмотреть сообщение
Jag bor i Ryssland, namligen i Moskva. Nu kommer jag att fråga samma sak, men om ryska. Varför började du läsa ryska? Kom dina föräldrar från Ryssland?
Aha okey . Mina föräldrar kommer inte därifrån. Jag började läsa ryska för att Ryssland fascinerar mig Har du varit i Sverige någon gång?
старый 08.04.2010, 19:05   #56
Member
 
аватар для Elsa Ingeborg
 
Регистрация: 03.2010
Сообщений: 937
Записей в дневнике: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Jag forstar lite, men kan inte tala svenska. Jag vill lara mig att tala svenska. Forstar Ni mig?
старый 08.04.2010, 19:33   #57
Member
 
аватар для MaxQuiet
 
Регистрация: 10.2009
Проживание: Tredje Rom
Сообщений: 468
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Elsa Ingeborg, ett litet praktiskt råd om svenskt tangentbord för att lägga det till din dator.
Пробовали ли вы добавить в языковую панель шведскую раскладку? Если этой возможности нет, то есть программы виртуальной клавиатуры.
Собственно, текст, написанный без шведских букв, понятен, но напоминает случаи, когда пишущие по-русски заменяют букву "ч" четверкой, или "ш" на "w".
старый 08.04.2010, 20:45   #58
Member
 
аватар для Elsa Ingeborg
 
Регистрация: 03.2010
Сообщений: 937
Записей в дневнике: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
MaxQuiet посмотреть сообщение
ett litet praktiskt råd om svenskt tangentbord för att lägga det till din dator.
Translate it into Russian or English, please
старый 14.04.2010, 16:30   #59
Junior Member
 
Регистрация: 11.2007
Сообщений: 54
Репутация: 0 | 0
Talking ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
Elsa Ingeborg посмотреть сообщение
Translate it into Russian or English, please
Вам посоветовали добавить шведскую раскладку к клавиатуре. Все-таки a, å, ä - разные буквы, равно как и o, ö.
Om du vill lära sig svenska, du måste försöka översätta dessa enkla satser.
старый 14.04.2010, 16:58   #60
Junior Member
 
Регистрация: 11.2009
Проживание: nånstans i Ryssland
Сообщений: 10
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Varför började du läsa svenska?

Цитата:
Mix89 посмотреть сообщение
Jag började läsa ryska för att Ryssland fascinerar mig
Det är glad jag att höra. Och jag är fascinerad av Sverige och dess språk.



Цитата:
Mix89 посмотреть сообщение
Har du varit i Sverige någon gång?
Jag har varit där en gång. Det var i fjol och då besökte jag Stockholm - en stad, dit jag drömt resa till på länge. Men jag har tyvärr stannat där för lite (kanske under fyra-fem dagar). Har du varit i Ryssland?
Для отправления сообщений необходима Регистрация

опции темы


Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 01:26


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.