Valhalla  
вернуться   Valhalla > Норвежский клуб > Основные норвежские форумы > På norsk
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 30.11.2011, 22:06   #1
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию Den beste tiden på året

Juletiden er for mange den beste tiden på året.Det er tillatt å kose seg innendørs og bruke tiden på å pynte opp,klippe litt pynt ,sette sammen blomster og lage små duftende arrangementer rund omkring i huset.


Nå tennes tusen julelys
Nå tennes tusen julelys
Det strålet rundt vår jord,
og himlens stjerner blinker
ned til liten og til stor.


Og over land og by i kveld
går julens glade bud
om han som fødtes i en stall,
vår frelser og vår Gud



Du stjerne over Betlehem,
send dine stråler ned,
og minn oss om at julens bud
er kjærlighets og fred.

старый 30.11.2011, 22:06   #2
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Ja, jeg liker denne tid også. Vi feirer jul litt senere, og nyttår er viktigere for oss her i Russland. Jeg foretrekker å bli hjemme og invitere gjester, men ikke så mange. Jeg gikk i byen med vennene og drakk vodka og øl da jeg var yngre. Men nå drikker jeg ikke.
Er det ditt hus på bildet?
__________________
"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil".(c)
_____________
e-mail: [email protected]
старый 30.11.2011, 23:30   #3
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

nei, det er ikke mitt,men her,i dette fotoalbumet skal jeg lage forskjellige bilder med julemotiver :mine og andresjeg gleder meg også til JUL))

Vårt fjerde lys vi tenner,
hør englesangen nær.
Fold hender,barn,fold hender:
Nå har vi julen her.


Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Vi feirer jul litt senere,
jo,det vet jeg!
Juleaften-som på russisk heter Rojdestvo-ble offisielt helligdg og fridag først i 1991.Endelig tok staten hensyn til kirken og de troendes behov.Rundspørrindene viser likevel at de fleste russere ikke oppfattet denne dagen som den aller største helligdagen,slik man gjør i mange vestlige land.Tradisjonene for julefeiringen har dessverre gått tapt i løpet av sovjettiden.At jul kommer etter nyttår ,glør ikke saken lettere.Feiring av høytidsdager har alltid vært en alvorling sak for russere.De har til og med det megetsigende uttrykket "å slappe av etter fridager".Folk rekker ikke engang å puste lettet ut etter en heftig feiring av nyttårsaften før de skal inn i en ny feiringsrunde.Nyttårsfesten overskydder alt som kommer etter.Derfor nøyer mange seg mrd å lage en"symbolsk" fest på julekvelden,selv om det alltid finnes unntak"






Den gamle nissen satt så trist på låven julekveld,
de glemmer meg nok nå som sist og spiser grøten selv.


Jeg har mange nissefigurer hjemme






Denne Julenissen er min favoritt)




Juleribbe er en vanlig middag på julaften i mange norske hjem. Juleribbe med poteter, surkål og annet tilbehør hører julen til. Her finner du oppskrift på tradisjonell juleribbe.
Juleribbe

Sag over beina på undersiden med en fintagget sag. Lag 6-8 cm lange porsjonsbiter. Sag bena helt over, men sag ikke inn i kjøttet. På midtribbe må ryggbeinet på kotelettkammen sages over med ca. 2 cm mellomrom (da blir det enklere å skjære opp skiver etter steking). Butikken kan også gjøre dette for deg.
Du lager ruter i svoren ved å skjære gjennom den og ned i spekket med en skarp, spiss kniv. Hvis du ruter opp parallelt med ribbe-beina blir det lettere å skjære opp pene ribbebiter etter steking.
Gni inn ribba med salt og pepper 1-2 dager før steking! La den ligge kjølig, så vil krydderet trekke inn i ribba og gi en bedre smak på kjøttet.
Tips for sprø svor: Legg ribba i langpannen med svoren opp. Putt en asjett under, slik at ribba er litt høyere på midten (da renner nemlig det smeltede fettet bort fra ribba). Når du bygger den opp, må du passe på så den ikke blir høyere på en av sidene. Dette gjelder spesielt for midtribbe. Hell ca. 2 dl vann i langpannen og dekk ribba med aluminiumsfolie. Nå er alt klart for damping.
Forvarm ovnen til 230 grader. Sett den foliekledde langpannen med ribba og vannet midt i ovnen i ca 30 minutter. Nå “blåser” ribba seg litt opp og svoren spriker.
Fjern folien (la asjetten ligge) og reduser ovnens temperatur til ca. 200 grader. Sett pannen tilbake midt i ovnen og la ribba steke videre (ca. 1,5 time for tynnribbe og ca. 2 – 2,5 timer for midtribbe).
Ofte får ribba prø svor av seg selv, hvis ikke kan du gjøre følgende mot slutten av steketiden: Sett pannen høyere i ovnen og øk temperaturen til 250 grader eller bruk ovnens grill. Følg med så du ikke brenner svoren. Hvis bare deler av ribba har fått sprø svor, kan disse dekkes med aluminiumsfolie slik at de ikke blir brent.
Medisterkaker, julepølser, epler og svisker kan stekes sammen med ribba de siste 20 minuttene.
La ribba hvile i ca 20 minutter før du skjærer den opp ! Ribba serveres med stekesjy eller saus, surkål eller rødkål – og svisker, epler, lefse, rørt tyttebær m.m.


Последний раз редактировалось Katten: 12.11.2014 в 18:27.
старый 30.11.2011, 23:58   #4
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Surkål




Pepperkaker,men ikke helt min smak


De blomstene heter julestjerner finnes i alle norske hus,enten som hvite eller røde,men...de er giftige

Последний раз редактировалось Katten: 12.11.2014 в 18:29.
старый 04.12.2011, 13:45   #5
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

старый 05.12.2011, 15:54   #6
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Цитата:
Katten посмотреть сообщение
blomstene heter julestjerner
Er de plastiske?
старый 05.12.2011, 19:19   #7
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Цитата:
Krum-Bum-Bes посмотреть сообщение
Er de plastiske?
nei!,nei!Julestjerner er levende julepynt.Euphorbia pulcherrima-Пуансеттия(ИЛИ МОЛОЧАЙ КРАСИВЕЙШИЙ ), Рождественский цветок.Julestjernen finnes i stadig nye sorter i fargene rødt, burgunder, rosa, fersken, gyllen, kremhvit og hvit. Den finnes også som tofarget og hvitspettet. Jul er tradisjon og rødt er julens farge. Selv om vi kan velge mellom ulike farger, er det først og fremst de røde julestjernene vi kjøper.


Добавлено спустя 2 часа 56 минут:



Последний раз редактировалось Katten: 05.12.2011 в 19:19.
старый 08.12.2011, 15:26   #8
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Цитата:
Katten посмотреть сообщение
Julestjerner er levende julepynt.Euphorbia pulcherrima
I går besøkte jeg foreldrene mine og så disse blomstene. Ja, de er egentlig levende, men ser så plastiske ut.
Jeg har hørt at den første snøen har falt i Oslo endelig. Er det sant?
старый 08.12.2011, 23:36   #9
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

ja,så sant så sant,som du sa:Endelig!!))men nå regner det.....
старый 12.12.2011, 22:17   #10
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Оg kan du ta noe bilder av norske brevkort og vise oss?
старый 13.12.2011, 00:10   #11
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Selvfølgelig!Med fornøyelse)Disse kortene du kan få gratis (for eks.med ukeblader,)men de som er vakkreste må kjøpes.(Jeg har ikke nå for jeg har sendt dem...)








Det var alle,har ikke flere.Kortene i butikker koster fra 15 til 20 kr.
старый 13.12.2011, 00:24   #12
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Fine bilder. Min mor har en liten samling av brevkort fra Europa (de fleste er fra Tyskland).
Det ser ut at alt er ferdig for å feire jul hos deg. Og vi har bare en flaske vin ennå (det er for kona og våre venner for jeg drikker ikke).
старый 13.12.2011, 00:31   #13
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Min første Jul her var uten alkohol,på bordet var bare VANN!!!Nå er det forandret))
старый 13.12.2011, 00:33   #14
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Цитата:
Katten посмотреть сообщение
på bordet var bare VANN!!!
Hvorfor det?
Og jeg skal feire den sekstende nyttår uten alkohol.
старый 13.12.2011, 01:09   #15
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Godt spørsmål!!!))))) men men....Vi hadde ikke ,rett og slett ))

Добавлено спустя 31 минуту:

I samme slengen vil jeg vise flere bilder om en repotrasje som var på TV'n .Dette er en fabrikk som produserer akevitt.



Oppskriftbok








Последний раз редактировалось Katten: 13.12.2011 в 01:09.
старый 13.12.2011, 01:13   #16
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Цитата:
Katten посмотреть сообщение
akevitt.
Hvordan smaker det?
старый 13.12.2011, 01:20   #17
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

Har smakt,men liker ikke,det er ikke helt min smak,russsisk vodka mye bedre))Så sant så sant)Kors på halsen!)
старый 13.12.2011, 01:22   #18
Senior Member
 
аватар для Krum-Bum-Bes
 
Регистрация: 07.2010
Проживание: Det barbariske land
Сообщений: 8.909
Записей в дневнике: 41
Репутация: 71 | 11
По умолчанию

Цитата:
Katten посмотреть сообщение
russsisk vodka mye bedre
Ja, nordmenn drikker vodka godt. Jeg også foretrakk det da jeg var yngre.
старый 14.12.2011, 23:58   #19
Junior Member
 
аватар для Arica
 
Регистрация: 12.2011
Проживание: Норвегия
Сообщений: 18
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Pepperkaker liker jeg godt, men spiser de ikke ofte. De kan også brukes som julepynt hjemme, men da skal de kjøpes/bakes med hull i.

Akevitt. Den likte jeg ikke siden den er altfor sterk etter min smak, men i år tok jeg sjans og smakte den på nytt - det var ikke så verst. Det finnes også såkalt "Akevitt for damer", den smakte jeg på et julebord for noen år siden. Hva er det egentlige navnet på den vet jeg ikke, men smaken var mild husker jeg. Hvis jeg skal beskrive akevitt, synes jeg at smaksmessig kan den ligne på anis eller lakris, men er mildere enn de ovennevnte. Akevitt er gjennomsiktig, har gulaktig farge og serveres i små glass i likhet med russisk vodka.

Vodka liker jeg ikke, men synes det er helt ok å bruke den i forskjellige drinker eller tilsette den i gløgg.
старый 17.12.2011, 22:35   #20
Гость
 
Регистрация: 08.2011
Сообщений: 4.902
Репутация: 74 | 7
По умолчанию

NORSK JUL - www.hildes-hjoerne.com
Для отправления сообщений необходима Регистрация


Похожие темы для: Den beste tiden på året
Тема Автор Разделы & Форумы Ответов Последнее сообщение
Peter Beste (Black Metal Photography) Neurot Изобразительное искусство 8 09.04.2004 23:35


Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 11:26


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.