Valhalla  
вернуться   Valhalla > Шведский клуб > Основные шведские форумы > På svenska
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 09.11.2005, 15:46   #1
Member
 
аватар для Svetlojar
 
Регистрация: 03.2005
Проживание: Столица нашей Родины
Сообщений: 288
Репутация: 0 | 0
По умолчанию Är det någon som talar svenska?

Kära vänner! Är det någon här som talar svenska? :girl: Det här språket ser inte populär ut, he he...
Jag läste denna gång i Norge många "svenskevitser" - og därimot svenska vitser om nordmän. Men jag kan inte förstå, varför svenskar och nordmän brukar att förtälja så många vitser om varandra. Vad tänker ni på?
старый 10.11.2005, 08:44   #2
Junior Member
 
аватар для jpdfo1982
 
Регистрация: 09.2005
Проживание: Фўннингўр, Фарерские Острова
Возраст: 41
Сообщений: 66
По умолчанию

Det med vitsförtäljingarna är jo bara något som grannar gjör med verandra. T.ex. finns der jo också många danska vitser um svenskarna. Det är jo bara skoj. Altså i dag, man/jag vet jo icke om det kanske var brukt som skändselsord i medelalderen, da danskere och svenskare jo var fjender.
старый 12.11.2005, 12:07   #3
Member
 
аватар для Heidning
 
Регистрация: 08.2004
Проживание: Moskva, Venemaa
Сообщений: 320
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Svetlojar, ja, jag kan svenska. Det är ju det nordiska språk som jag lärde först. Sedan hjälpte det mig så mycket att lära norska och färöiska. Vad gäller svenskar och norrmän, så norrmännen tycker om det svenska språket, så vitt jag vet, medan svenskarna tror norskan vara mycket löjlig.
http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis....7&del=uniforum
старый 14.11.2005, 11:15   #4
Member
 
аватар для Svetlojar
 
Регистрация: 03.2005
Проживание: Столица нашей Родины
Сообщений: 288
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Heidning,

tack för länken. Vilka läroböcker brukade du när du studerade färöiska? Jag känner en, som finns i Moskva, nämligen dansk "Kursus i færøysk". Kanske finns det flera här?
старый 19.11.2005, 07:26   #5
Junior Member
 
аватар для jpdfo1982
 
Регистрация: 09.2005
Проживание: Фўннингўр, Фарерские Острова
Возраст: 41
Сообщений: 66
По умолчанию

Den enda nordiska boken, jag känner om färöiska är Jeffrei Henriksen's "Kursus i færøsk", som är skrevit på danska. Men den är blivit lidt gammal nu, så den tränger til en aflöser. Förhåpentlig, kommer en ny snart.
старый 19.11.2005, 13:52   #6
Member
 
аватар для Heidning
 
Регистрация: 08.2004
Проживание: Moskva, Venemaa
Сообщений: 320
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Цитата:
Svetlojar
Vilka läroböcker brukade du när du studerade färöiska? Jag känner en, som finns i Moskva, nämligen dansk "Kursus i færøysk".
Nej, jag har inga läroböcker och brukade bara det, som jag har funnit på nätet. Den där danska boken har jag aldrig sett.
старый 01.12.2005, 22:39   #7
Member
 
Регистрация: 03.2005
Сообщений: 209
По умолчанию

Till Heidning:
Var läste du svenska, får jag fråga? Du är bra på svenska.
старый 04.12.2005, 17:39   #8
Member
 
аватар для Heidning
 
Регистрация: 08.2004
Проживание: Moskva, Venemaa
Сообщений: 320
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Till Александр:
Jag har aldrig förstått såna frågor. Vill du veta min adress? Jag läste svenska hemma... alldeles ensam... utan några lärare. Om det gäller de läroböcker jag brukade, så den första var Маслова-Лашанская С.С., Толстая Н.Н. Учебник шведского языка. Jag läste den från pärm till pärm och utförde alla övningarna där. Denne lärobok är den bästa på grammatik, tror jag, fastän inte så bra när det gäller talspråk. Sedan läste jag bara svensk skönlitteratur med hjälp av en ordbok. Det är allt.
старый 05.12.2005, 19:37   #9
Member
 
аватар для Cartman
 
Регистрация: 09.2004
Проживание: South Park
Возраст: 28
Сообщений: 309
Репутация: 0 | 0
По умолчанию

Цитата:
så den första var Маслова-Лашанская С.С., Толстая Н.Н. Учебник шведского языка.
Så sant, så sant. En väldigt nyttig bok.
старый 17.11.2007, 17:09   #10
Junior Member
 
Регистрация: 05.2007
Сообщений: 3
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

Jag talar svenska,jag läser det 10 månader ju. Jag har web-vänner som är svanska,de är så snäll och det är llltid trevligt att prata med dom.
Jag har bestämmt att läsa svenska därför att har hittat kursen av skandinaviska språk i min stad och jag tycker om svenska musik,för exempel Garmarna,som sjunger på svenska och Roxette,som sjunger på engelska. Jag har inte varit i Sverige,men det vill jag javisst. Jag hoppas det min drömmar ska slår in.
Jag älskar Finland,Sverige,folket,som bor där och språk av dessa länder.
старый 17.11.2007, 23:51   #11
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

Цитата:
tummatukkainen посмотреть сообщение
Jag talar svenska,jag läser det 10 månader ju. Jag har web-vänner som är svanska,de är så snäll och det är llltid trevligt att prata med dom.
Jag har bestämmt att läsa svenska därför att har hittat kursen av skandinaviska språk i min stad och jag tycker om svenska musik,för exempel Garmarna,som sjunger på svenska och Roxette,som sjunger på engelska. Jag har inte varit i Sverige,men det vill jag javisst. Jag hoppas det min drömmar ska slår in.
Jag älskar Finland,Sverige,folket,som bor där och språk av dessa länder.
bra position
старый 21.11.2007, 00:27   #12
Junior Member
 
Регистрация: 05.2007
Сообщений: 3
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

danko36,
Javisst!
старый 20.03.2008, 22:48   #13
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
Flag Swe ответ: Är det någon som talar svenska?

goda dagstiden! svenska aer det galnaste och besynnerligaste spr@k bland alla. eftersom laeser jag dett sjaelvstaendigt, kan det skerr, att det finns inga ord foer att beskriva klaedern eller andere tr@kiga sak(enlight min mening), emellertid jag kann tidvis og delvis beraetta om det, finnar jag interessant.
foerl@t mina felen og orden fr@n tyska eller engelska. det kan haengt. och brist av speiciella svenska bokstaven.
jag tror att n@gon vill svara det haer post och jag skulle har n@gon foet att tilltala.
старый 24.03.2008, 23:25   #14
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

eh! igonerera mig inte! jag kann naagot klok tidvis saega! kann naagon haer vara saa naett och laesa mig en lektion oever plurala formen i svenska.
om jag foerstaa riktig - "de hoello" talar man inte mer. anstatt det njuttar de just "de hoellar" hur med single en.
foerstaa jag riktig?
старый 25.03.2008, 04:28   #15
Junior Member
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Архангельск
Сообщений: 5
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

jag vet inte precis, men min lärare har aldrig talat om den första varianten ändå har jag hört om den.
старый 25.03.2008, 18:54   #16
Member
 
аватар для Versteher
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Sankt Petersburg
Возраст: 35
Сообщений: 342
Записей в дневнике: 29
Репутация: 17 | 4
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

svenska aer ett saerskilt sak , ett lustigt, jag taenke- i vissa delarna av Sverige kan man skaera tvaa genderer (maskulinum och femininum) av, emellertid det finns egen en i nusvenska.
jag aemnar att nusvenska (svengelska) aer just en rest (och inte den baeste en) av ett spraak. forntida spraaket hade deklinationerna och andera nuettiga sak. till example, Salma Lagerloef tyckde det haer raett av ord mycket om.
vad kan jag tillsaetta aennu: globalisation, degradation...
старый 27.03.2008, 04:54   #17
Junior Member
 
Регистрация: 03.2008
Проживание: Архангельск
Сообщений: 5
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

du har rätt, men man kan säga detsamma (globalisation, degradation) om många moderna språk
старый 12.05.2008, 21:49   #18
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

Jag kan inte uppfatta varför man säger degradation om ett språk förlorar sina kasus. I detta fall kan vi väl också säga att kinesiska är primitiv fast den inte är det. Och vad är det som är gemensamt mellan globalisation och deklination? Svenska kallas ofta svengelska när man skämtar därför att det finns ett relativt stort antal engelska ord i modern svenska, men grammatiken blev aldrig påverkad av engelska (utom de få ord som bevarar sin engelska pluraländelse "-s").

Apropos, finns det några som ville chatta på svenska med mej? här är min mejladress: [email protected] Jag vill förbättra lite mitt lexikon
__________________
Kan hjertets flamme dø i bålets flammer?
H. Ch. Andersen
старый 09.10.2008, 06:41   #19
Junior Member
 
аватар для Diana0306
 
Регистрация: 10.2008
Сообщений: 16
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

офигеть =-O я тоже так хочу
старый 09.10.2008, 06:43   #20
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Är det någon som talar svenska?

Хочу тоже что?
Для отправления сообщений необходима Регистрация

Тэги
svenska?, talar, som, någon, det, Är

опции темы


Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 12:50


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.