Valhalla  
вернуться   Valhalla > Шведский клуб > Основные шведские форумы > På svenska
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 24.08.2006, 00:54   #1
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию Alla kom och prata!!!

Hej ni alla som vill tala svenska!!! Låt oss göra detta!!!
Skriv så snart ni kan!!!

P.S.: jag tycker om gamla svenskan, då finn det inte roligt att jag ibland ska använda arkaiska former
старый 09.08.2007, 22:43   #2
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Häftigt!

Jag också tycker mycket om att lyssna på svenskan. Jag kan inte skriva det rätt, men jag försöker att göra det. Ursäkta mig för mina felen
старый 11.08.2007, 05:22   #3
Junior Member
 
Регистрация: 07.2007
Сообщений: 6
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Цитата:
danko36 посмотреть сообщение
Häftigt!

Jag också tycker mycket om att lyssna på svenskan. Jag kan inte skriva det rätt, men jag försöker att göra det. Ursäkta mig för mina felen
========================================================
Du skriver, att du älskar mycket för att lyssna till i det svenska språket, men kan inte skriva. Men på ditt märka detta är inte tydligt.
Как мой шведский? На первый раз сойдет?
старый 13.08.2007, 09:51   #4
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Цитата:
oder посмотреть сообщение
========================================================
Du skriver, att du älskar mycket för att lyssna till i det svenska språket, men kan inte skriva. Men på ditt märka detta är inte tydligt.
Как мой шведский? На первый раз сойдет?
Ursäkta mig, met jag förstår inte, vad betyder tygligt.
старый 02.09.2007, 22:26   #5
Member
 
Регистрация: 06.2006
Проживание: Estonia, Tartu
Сообщений: 254
По умолчанию Re: Alla kom och prata!!!

Det betyder, att du är försynt

tygligt = säkert
старый 02.09.2007, 22:48   #6
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Oder, pratar du danska eller? Din svenska liknar danska lite, särskilt när det gäller syntaxen :P

När jag höll på att översätta Snödrottningen från danska till svenska, liknade min svenska danska så mycket, att en kompis frågade mej om jag själv visste, vilket språk jag talade.
старый 06.09.2007, 22:53   #7
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Цитата:
regn посмотреть сообщение
Oder, pratar du danska eller? Din svenska liknar danska lite, särskilt när det gäller syntaxen :P

När jag höll på att översätta Snödrottningen från danska till svenska, liknade min svenska danska så mycket, att en kompis frågade mej om jag själv visste, vilket språk jag talade.
kol
старый 07.09.2007, 21:34   #8
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Ja, men det händer så mycket ofta när två språk är lika. Jag använder massor av makedoniska ord när jag pratar bulgariska på grund av det att srpåkena är mycket lika och dom flesta ord är absolut identiska. Samma ting här med sv. och d. samt nr..
старый 08.09.2007, 23:26   #9
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Цитата:
regn посмотреть сообщение
Ja, men det händer så mycket ofta när två språk är lika. Jag använder massor av makedoniska ord när jag pratar bulgariska på grund av det att srpåkena är mycket lika och dom flesta ord är absolut identiska. Samma ting här med sv. och d. samt nr..
Vad har vi göra då?
старый 09.09.2007, 00:02   #10
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Hur menar du nu?
старый 09.09.2007, 00:09   #11
Member
 
аватар для danko36
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Sverige
Сообщений: 229
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Цитата:
regn посмотреть сообщение
Hur menar du nu?
jag vet inte. Hur menar du själv?

Цитата:
regn посмотреть сообщение
Hur menar du nu?
Черт, никак не могу отучитьсяот английского have to. В шведском же этого оборота нет... А вот пристало же, сил нет. Сначала было не выучить этот оборот, теперь никак от него не избавиться.
старый 09.09.2007, 00:25   #12
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Jag menar, att det finns en möjlighet att blanda ihop ord och till och med grammatik ifall man läser flera liknande språk. T.ex., sv. och danska eller norska. Jag själv gjorde det när jag höll på att översätta från danska till svenska. När jag började varje lektion, inställde jag mej för svenska med svårigheter. Det tog mej tid. Sen kom det sej att under en månad eller två använde jag danska frasbildningen, dvs, svenska ord bildade till satser enligt det danska modellet. Fortfarande tappar jag bestämda artikeln ifall jag har den fristående.
Titta på vad jag sa i förra meddelandet - "de flesta ord__". Det mest intressanta är att jag aldrig säger sånt, dvs, jag tänker rätt men skriver fel. En gång kom det sej att jag skrev under diktamen och hörde "jag", men stavade genast "jeg" på papperet.
старый 09.09.2007, 19:28   #13
Member
 
Регистрация: 06.2006
Проживание: Estonia, Tartu
Сообщений: 254
По умолчанию Re: Alla kom och prata!!!

Цитата:
Jag menar, att det finns en möjlighet att blanda ihop ord och till och med grammatik ifall man läser flera liknande språk. T.ex., sv. och danska eller norska.
Regn, har du läst norska också? Nu fick jag en möjlighet att gå på en kurs i norska, men jag vet inte om blir det nyttigt. Först tänkte jag att det skulle hjälpa mig med mitt svenska, för att de här spåkerna är mycket lika varandra, men nu fruktar jag att jag ska blanda dem. Jag tycker, att det är bättre att kunna färre språker, men kunna dem bättre. Vad ska jag göra i den här situationen? Jag har få praktik, så norska kursen ska bli en bra möjlighet att tala mere på "skandinaviska språket", men det finns en fara också...
старый 09.09.2007, 22:38   #14
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Vet du va... Jag är inte säker på att det är en god ide nu att va på en kurs i norska. Språkena är verkligen lika, så lika att jag pratar svenska med norrmän och dom pratar sitt språk. Aldrig har det funnits nåra problem med förståendet. Jag tror du ska blanda nåt om du börjar läsa norska. Danksa finns fjärmare från dessa på grund av annan fonetik, men jag blandar grammatiska saker och ting. Artiklerna är det första. Sen kommer det ordena. Jag utbyter svesnka ord mot danska om jag inte känner dom första. Det var mången gång jag sa "flamma" i stället för "eld" fast dom inte är totalt detsamma. Det är visst inte det enda misstaget. Så slutsatsen är att jag EJ råder dej att gå på kursen. Du ska hellre finna en svensk om det är möjligt.

Oj, har glömt bort att svara om norskan. Jag har inte läst norska, bara läst böcker och sett filmer. Men jag vet alla dom saker och ting, som gäller grammatiken, och särskilt dom som är olika svenska ekvivalenterna.
старый 12.09.2007, 13:02   #15
Junior Member
 
аватар для Vasiliska
 
Регистрация: 01.2007
Сообщений: 2
Репутация: 0 | 0
По умолчанию Re: ответ: Alla kom och prata!!!

Du ses att vara en polyglot
старый 12.09.2007, 14:28   #16
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

mmm... det är sagt lite för ... högt...
старый 01.10.2008, 16:31   #17
Junior Member
 
аватар для Positive
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Samara
Возраст: 38
Сообщений: 46
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Regn, hur många språk talar du? ;-)

Jag skulle vilja läsa svenska i Sverige och nu söker jag möjligheter för att göra det. Tyvärr är allt i landet så dyrt ...

Jag kan svenska inte så bra nu, darför att jag läser språket ett halvår. Men jag öva mig mycket och hoppar att prata bättre snart :-p

Jag vet några svenskar, som är så söt och vänlig :-p
старый 02.10.2008, 19:39   #18
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

jag pratar flera språk. kan läsa och skriva kanske på fler än 10, men inte alla av dem kan jag prata bra.
jag, svenskarna kan vara mcyket söta. det är sannt. jag gillar normän mycket. men det beror på var och ens smak. jag finner normän lite vänligare än svenskar. men det kan väl vara bara min personella erfarenhet :-)
старый 06.10.2008, 12:04   #19
Junior Member
 
аватар для Positive
 
Регистрация: 05.2007
Проживание: Samara
Возраст: 38
Сообщений: 46
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Tyvärr känner jag inga norrmän, men alla de svenskar som jag känner säger att norrmän är råare. Min svenska väninna, som bor i Oslo nu, säger att norska arbetsgivare föredrar att anställa svenskar :-). Men jag tror att det kan vara hennes personliga åsikt också)))

Jag talar tyska, men jag kan inte hitta några tyskar att prata med, trots att det finns fler tyskar än svenskar. Det gör mig frustrerad. Men det betyder något också. Eller så är det min otur igen.

I alla fall så tycker jag om svenskarna :-)
старый 06.10.2008, 15:54   #20
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 36
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Alla kom och prata!!!

Här i USA har jag först av allt många litauiska vänner. New york är fullt av det, ser du. Bara en tysk vän... Det finns svenska och skandinaviska samhällen här (i Brooklyn, NY, finns det ett helt område där skandinaviska människor bor), men jag har inga vänner i dem. Har inte träffat någon ännu.
Для отправления сообщений необходима Регистрация

Тэги
prata!!!, och, kom, alla



Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 17:55


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.