Valhalla  
вернуться   Valhalla > Шведский клуб > Основные шведские форумы > Шведский язык
Регистрация

Для отправления сообщений необходима Регистрация
 
опции темы
старый 16.09.2007, 15:08   #1
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 37
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
Flag Swe Шведская лексика

Hej alla!

Flera gånger har vi redan pratat om svenska lexikonet. Det tycks vara ett vanligt problem för många studerande säger det är svårt att komma ihåg svenska ord. Först vägrade jag till det och sa det inte var sant. Men oftare och oftare lägger jag märke till det att jag inte minnes ganska enkla saker. Jag börjar oroa mej varje gång jag inte talat svenska längre än i en vecka. För i sådana fall måsta jag slå opp boken och söka ordena. Och jag har också lagt märke till att det finns ett motsatt problem till det som finns i engelska. I engelska är det klart lätt att lära sej ord som gäller vetenskap, teknik, politik och andra grenar av officiella språket. Det synes vara så på grund av att dessa ord härstammar från latinska språket och många av dem är redan internationella.

Å andra sida, är svenska ett språk där många gamla ord har sparats och stannar kvar. Så kommer det sej att sammansättningen av stammarna är mycket väl utvecklad och används aktivt. Så får vi många obekanta ord som bildas av gamla eller nya (men germanska) stammar och utrycker nya fakta och meningar. Det är visst mycket vackert och fint att få ett språk där det finns inte så mycket främmande ”sopor”, men i detta fall blir det svårare att lära sej det. Det värsta här är att Efremovas ordbok inte innehåller sådana politiska och andra ”kloka” ord. Med den ordboken är det fint lätt och trevligt att läsa Lagerlöfs äventyr eller Martinssons dikter, men i reala livet duger den inte.

En stråle av ljus fick jag i ögat när jag kastade min blick på en annan hylla i bokaffären och läste namnet ”Svensk-rysk och rysk-svensk businessordbok”. Så min fråga är om några andra fått samma problem som jag och kanske använt detta lexikon och finner det värt. Jag vill inte slösa pengarna på intet och köpa nåt som jag ska ställa på hyllan och aldrig ta i hand.
__________________
Kan hjertets flamme dø i bålets flammer?
H. Ch. Andersen
старый 04.10.2007, 17:57   #2
Junior Member
 
Регистрация: 04.2007
Сообщений: 51
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Шведская лексика

Om du vill läsa texter av business-karaktar, bör du ¨köpa den här ordboken. Åtminstone är det som jag gjorde om jag vore i ditt ställe. Vad mig beträffar behöver jag en ordbok som innehåller svensk slang - ungdomspråk. När läser jag Hufvudstadsbladet eller Aftonbladet märker jag många ord som ingenstants kan hittas.
t ex film var töntig, fånig bok.
Min vän hag gett mig ett råd att använda Svenska Akademiens Ordbok på http://g3.spraakdata.gu.se/saob
men det här ordboken även missar många ord.
старый 04.10.2007, 18:03   #3
Member
 
аватар для regn
 
Регистрация: 08.2006
Проживание: New York (USA)
Возраст: 37
Сообщений: 353
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Шведская лексика

Tack för svaret
Var kommer du ifrån? Du skriver en underlig svenska med konjunktiv själv gillar jag det mycket
старый 05.10.2007, 11:44   #4
Junior Member
 
Регистрация: 04.2007
Сообщений: 51
Репутация: 0 | 0
По умолчанию ответ: Шведская лексика

Jag bor i Moskva, arbetar som lärare i engelska och tyska , svenska är mitt 3 språk.
Для отправления сообщений необходима Регистрация


Похожие темы для: Шведская лексика
Тема Автор Разделы & Форумы Ответов Последнее сообщение
Спорт: Шведская бронза Cavedweller Новости 0 28.07.2005 17:18
Матерная и элитарная лексика laughingbuddha Избушка 49 08.04.2004 19:22


Реклама
реклама
Buy text link .

Часовой пояс в формате GMT +3. Сейчас: 23:49


При перепечатке материалов активная ссылка на ulver.com обязательна.
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.